بیش از 100 نسخۀ کهن از صحیفۀ سجادیه در کتابخانۀ وزیری یزد
۱۳۹۸-۰۱-۱۹
بیش از 100 نسخۀ کهن از صحیفۀ سجادیه در کتابخانۀ وزیری یزد
در کتابخانۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، بیش از یکصد نسخۀ خطی و چاپ سنگی از صحیفۀ سجادیه و شرح و حاشیۀ آن نگهداری می‌شود که به دلیل محتوا، قدمت، خط، تذهيب و... ارزش زیادی دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس‌ مسئول کتابخانۀ وزیری یزد با بیان این‌ که صحیفۀ سجادیه کتابی است حاوی دعاهایی از امام سجاد(ع) که پس از قرآن و نهج البلاغه، مهم‌ترین میراث مکتوب شیعه به حساب می‌آید، گفت: بیش از یکصد نسخۀ خطی و چاپ سنگی از صحیفۀ سجادیه و شرح و حاشیۀ آن که بیشتر آن‌ها به قدمت قرن یازدهم قمری است، در کتابخانۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، نگهداری می‌شود که به دلیل محتوا، قدمت، خط، تذهيب و...  ارزش زیادی دارد و پیوسته مورد مراجعۀ پژوهشگران است.

منوچهر آرسته به قدیمی‌ترین نسخۀ خطی صحیفه اشاره کرد و افزود: این نسخه در سال 1033ق به قلم علیرضا بن محمدعلی به خط نسخ بر کاغذ سمرقندی کتابت و به دست محمد تقی عقدائی اهدا شده است.

وی از نسخۀ خطی نفیسی از «رياض السالکين» در شرح صحيفة سجادیه یاد کرد و گفت: این نسخه در سال 1098 ق به قلم محمد تقی تبریزی به خط نسخ در اوراق 21 سطری کتابت و به دست احمد شریعت عقدایی وقف کتابخانه شده است.

آرسته تصریح کرد: نسخۀ نفیس چاپ سنگی صحیفه سجادیه به کتابت م‍ح‍مدب‍ن‌ م‍ح‍مد شفیع خوانساری به خط نسخ در سال 1277 ق که در تهران به چاپ رسیده و دارای ترجمۀ بین السطور به فارسی، جلد تیماج و کاغذ فرنگی است، نسخۀ ارزشمند دیگری در این کتابخانه است.

وی در پایان یادآور شد: نسخه‌های خطی نفیس بسیاری از صحیفه در این مرکز موجود است که از جملۀ آن، نسخه‌هایی به کتابت‎۱۰۳۳‎ق، ‎۱۰۷۶ق، نسخه‌ای به کتابت ۱۰۹۵ ق به خط نستعليق بر کاغذ ترمه، عناوين به شنگرف و داراي سرلوح زر و شنگرف و لاجورد و نسخه‌ای به کتابت 1099 قمری بر کاغذ حنایی، دارای سرلوح مرصّع، کتيبه و پيشاني مذهّب، صفحات آن جدول‌کشي به زر و مشکي، ترجمه به شنگرف و جلد زرکوب است.

گفتنی است که مجموعۀ گهربار دعايي «صحيفۀ سجاديه»، به لحاظ جامعيت علمي در زمان خود به عنوان مرجع علمي مسلمانان مورد سؤال و جواب قرار مي‌گرفت و اهل سنّت نيز ايشان را از راويان حديث پيامبر(ص) برشمرده‌اند. امام سجاد(ع) بسیاری از معارف دینی را همچون خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، عالم غیب، فرشتگان، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامی‌داشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، آداب دعا و... را در ضمن دعاهای خود بیان می‌کند.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید