بیش از 60 نسخۀ خطی و چاپ سنگی از ملاصدرا
۱۳۹۸-۰۳-۰۱
بیش از 60 نسخۀ خطی و چاپ سنگی از ملاصدرا
بیش از 60 نسخۀ خطی و چاپ سنگی از ملاصدرا
بیش از 60 نسخه خطی و چاپ سنگی و آثار وابسته به آن با موضوع ملاصدرا در کتابخانۀ وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش گنجینۀ رضوی، صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی مشهور به «ملاصدرا» و «صدرالمتألهین»، بنیانگذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه است که آثار ارزشمندی از او یا وابسته به وی در قالب نسخه‌های خطی و چاپ سنگی در کتابخانۀ وزیری یزد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

مسئول کتب خطی و چاپ سنگی کتابخانۀ وزیری به نفیس‌ترین اثر خطی موجود در کتابخانه اشاره کرد و گفت: نسخه‌ای از «اسفار اربعه» در سال 1094 ق به قلم محمدمهدي بن محمد صالح رضوي در 221 برگ 27 سطری به خط نسخ کتابت شده است.

منوچهر آرسته ادامه داد: «المبدأ و المعاد» به کتابت سال 1127 قمری به قلم شريف‌حسين بن محمد‌حسن به خط نسخ 23 سطری، «الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه» به کتابت 1075 ق به خط نسخ 21 سطری و تفسیر عرفانی و فلسفی از سورۀ أعلی به زبان عربی به کتابت سال 1306ق به خط نستعلیق 16 سطری، از دیگر آثار خطی ارزشمند ملاصدراست.

وی افزود: نسخه خطی «حاشیه الشفاء» یا «تعلیقات الشفاء» به زبان عربی که ملاصدرا در آن، مبانی مورد قبول شیخ‌الرئیس را توضیح و الفاظ مشکل آن را شرح می‌دهد، در سال 1084ق به خط نسخ 20 سطری در 355 برگ کتابت شده و دارای جلد تیماج است.

آرسته اضافه کرد: «سریان نور وجود الحق فی‌الموجودات و...» به کتابت سال 1028 ق به خط نستعلیق 15 سطری، شرح هدایه الحکمه یا «شرح الهدایة الأثیریة» به کتابت قرن 13ق، «مفاتیح الغیب» به قلم عباس خبوشانی در سال 1280ق و «المشاعر» به کتابت سال 1256ق به قلم محمدجواد شهربابکی و حسین بن صادق صفار به خط نسخ و نستعلیق که در 37 برگ کتابت شده و دارای جلد تیماج است، از دیگر آثار خطی موجود در کتابخانۀ وزیری یزد است.

وی در پایان تصریح کرد: از آثار چاپ سنگی ملاصدرا می‌توان به شرح اصول کافی، ش‍رح‌ ح‍اوی‌ ام‍ه‍ات‌ م‍طال‍ب‌ ع‍ق‍ل‌ و ع‍ل‍م‌ ک‍ت‍اب‌ اص‍ول‌ ک‍اف‍ی، مفاتیح الغیب، مجموعه من التفاسير السوره و الايات قرآنيه، الحکمة المتعالية في مسائل الربوبية، رسائل شامل الحدوث، اتصاف الماهية بالوجود، التشخص، سريان الوجود، القضاء و القدر، الواردات القلبية، اکسير العارفين، الحشر، الشواهد الربوبيه، المبداء و المعاد، شرح المشاعر، شرح العرشیه و المشاعر اشاره کرد.

منابع:
https://library.razavi.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید