۱۳۹۸-۰۳-۲۹
چطور مي توانم در ورد فلوچارت هاي دلخواهم را بسازم ؟
چطور مي توانم در ورد فلوچارت هاي دلخواهم را بسازم ؟
برنامه ورد که یکی از متعلقات مجموعه آفیس مایکروسافت است به شما این اجازه را می دهد که با کمک ابزار های داخلی اقدام به ساختن فلوچارت های مورد علاقه و کاملا شخصی خود نمایید.

برنامه ورد که یکی از متعلقات مجموعه آفیس مایکروسافت است به شما این اجازه را می دهد که با کمک ابزار های داخلی اقدام به ساختن فلوچارت های مورد علاقه و کاملا شخصی خود نمایید. برای این موضوع می توانید به کمک شیپ ها و SmartArt، فلوچارت های حرفه ای تری بسازید. در این مقاله به شما یاد می دهیم چطور با کمک این ابزار ها موفق به ساختن فلوچارت در ورد شوید.
نحوه ساختن فلوچارت در ورد
وقتی که روی کاغذ از اشکال استفاده می کنیم و طرح واره هایی می کشیم استفاده از کاغذ شطرنجی، که اصطلاحا gridlines نام دارد یکی از بهترین کارها برای این است که مطمئن شویم که اشکال به درستی و با نظم خاصی ایجاد می شوند.
اما برای استفاده از ورد باید چکار کنیم؟
در ورد نیز دقیقا این گونه صفحات وجود دارند.
ایجاد طرح شطرنجی یا gridlines  در ورد
برای ایجاد طرح شطرنجی یا gridlines در ورد گام های زیر را دنبال کنید:
ابتدا به بخش View بروید
در ادامه تیک Gridlines را بزنید
 
با این کار صفحه شما به صورت gridlines  یا شطرنجی تبدیل می شود:

 
بعد از این کار، به بخش Insert بروید. اینجا با شیپ ها یا شکل ها کار داریم.
در این قسمت روی آیکون Shapes ها کلیک کنید. ( SmartArt  ها نیز دقیقا یکی دو آیکون بعد از شیپ ها واقع شده اند )
وقتی که روی این آیکون کلیک می کنید یک لیست باز شونده نمایش داده می شود که شماری از شیپ ها را در آن می بینید. در این قسمت ما قصد داریم با خطوط Lines و Flowchart ها کار کنیم.
 
قبل از این که بخواهیم شروع به طراحی کنیم خوب است که هدف از هر شکل را بدانیم. برای این که هدف و مفهوم این اشکال را بدانید می توانید اینجا را کلیک کنید.
اما به طور کلی این سه قاعده را به یاد داشته باشید:
•    مستطیل: برای مراحل پردازش استفاده می شود.
•    الماس: مورد استفاده برای نشان دادن نقاط تصمیم گیری.
•    بیضی شکل: به عنوان شکل ترمیناتور استفاده می شود که نشان دهنده نقاط شروع و پایان فرآیند است
با انتخاب هر کدام از اشکال شما می توانید اطلاعاتی در مورد هر کدام مشاهده کنید
 
خب به بالای صفحه برگردیم و اولین شکل خود را انتخاب کنیم. اگر از پیش شکل فلوچارت یا نمودار جریان تان را روی کاغذ کشیده باشید این جا به راحتی می توانید اشکال را انتخاب کنید و طرح را در ورد در آورید.
چون قرار است شروع فلوچارت را طراحی کنیم پس بهتر است که از مدل های بیضی استفاده کنیم که بیان گر آغاز و پایان هستند:
 
وقتی که شکل مورد نظر خود را اضافه کردید می توانید با کمک ماوس آن را به هر اندازه که دلتان می خواهد بزرگ و کوچک کنید:
 
بعد از این که شکل را تثبیت کردید باز هم می توانید روی آن کلیک کنید و دوباره آن را تغییر اندازه دهید اما مهم تر از این تغییرات، این است که فرمت آن را مشخص کنید. به همین منظور بعد از قرار گیری شکل مورد نظر نمودار Format ها در بالا نمایش داده می شود.
با کمک بخش تنظیمات Format می توانید رنگ، شکل، نوع رنگ دور شکل، رنگ داخل شکل، سایه و همه چیز آن را تنظیم کنید.
 
بعد از این که به رنگ ها و افکت ها و تمام چیزهایی که به استایل شکل بر می گردد پرداختید می توانید در داخل آن شکل متن بنویسید.
 
برای این کار می توانید روی شکل راست کلیک کنید و add text را انتخاب کنید و به تناسب فضایی که در دسترس تان است متن خود را در داخل آن بگذارید.
خب اجازه بدهید که حالا شکل دوم را هم اضافه کنیم و آن ها را به هم متصل کنیم.
در ادامه یک مستطیل را انتخاب می کنیم و تمام مراحل بالا را در مورد آن تکرار می کنیم:
 
حالا که دو شکل داریم و متن مورد نظرمان را داخل آن نوشته ایم وقت آن می رسد که آن ها را به هم متصل کنیم و جریان را به درستی نمایش دهیم.
پس باز به بخش insert بر می گردیم و روی shape ها کلیک می کنیم. خط متصل کننده مورد نظرتان را انتخاب کنید:
 
بهتر است که پیکان را انتخاب کنید چرا که مبین جریان است.
برای کشیدن آن کافی است بعد از انتخاب، ماوس را روی بیضی قرار دهید و آن جا کلیک کنید و به سمت مستطیل بکشید. شما می توانید اندازه و فرمت این خط متصل کننده را درست مثل شکل هایی که کشیده اید تغییر دهید.
 
رنگ، ضحامت، اندازه و افکت و همه چیز را می توانید به دلخواه خود تغییر دهید.
اگر احتمالا دوباره می خواهید یک خط متصل کننده دقیقا مثل همین که الان کشیده اید ایجاد کنید می توانید روال کار را ساده تر کنید.
بعد از این که خط را کاملا کشیدید، می توانید فرمت آن را مطابق چیزی که میل دارید تغییر دهید و بعد روی آن راست کلیک کنید و عبارت Set as Default Line را انتخاب کنید. این کار کمک می کند که هر بار خواستید پیکانی بکشید، این فرمت مستقیما برای تان پیاده سازی می شود.
 
بدین ترتیب به کمک شیپ ها و خطوط متصل کننده می توانید یک نمودار جریات یا فلوچارت طراحی کنید.
 
شیوه ساختن فلوچارت در ورد با کمک  SmartArt
SmartArt ها نمونه های حرفه ای تر از شکل ها shape ها هستند که گاهی خودشان، دارای نمودار جریان نیز هستند. معمولا برای ساختن فلوچارت های حرفه ای تر از این اشیا استفاده می شود.
به کمک این اشکال می توانید اشکال زیبا تر و فلوچارت های حرفه ای ایجاد کنید و به راحتی از آن ها استفاده کنید. برای استفاده از این موارد باز هم Insert را کلیک کنید و اینبار روی دکمه SmartArt کلیک کنید.
 
با کلیک کردن بر این گزینه، یک لیست باز می شود که یک سری تب های دسته بندی در سمت چپ آن قرار دارد. برای فلوچارت ها نیاز به Process داریم. پس روی این گزینه در سمت چپ کلیک کنید.
یکی از این نمونه پروسه ها را انتخاب کنید و بعد روی ok کلیک کنید:
 
با کمک این فلوچارت ها می توانید دقیق ترین طراحی ها را انجام دهید طوری که متن و عکس مورد نظرتان را بتوانید به فلوچارت بیفزایید.
چیزی که ما انتخاب کردیم در عمل به صورت زیر نمایش داده می شود. در این فلوچارت محل قرار دادن عکس و متن مشخص است:
 
بدین ترتیب می توانید اطلاعات مورد نظر خود را وارد کنید در قسمت ۱ می توانید عکس اضافه کنید و در قسمت ۲ می توانید متن و زیر متن ها ایجاد کنید.
خطوط جریان در این گونه نمودار ها به صورت شکل است و کاملا هندسی و زیبا طراحی شده است.
یکی از امتیازهایی که فلوچارت ها دارند این است که ایستا نیستند، بدین معنی که اگر یکی از آپشن ها مورد نیازتان نباشد با انتخاب آن می توانید آن را حذف کنید یا این که اگر در مثال بالا نیاز به پروسه چهار مرحله ای دارید، می توانید اشیا را کپی کنید و در جایگاه مورد نظر خود پیست کنید.
در نهایت برای این که صفحه به حالت نرمال قبل برگردد باز می توانید به منوی ویو بروید و تیک Gridlines را بردارید تا صفحه به حالت اولیه اش باز گردد.
 

 

منابع:
https://www.gooyait.com
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید