وجود 100 نسخه نفیس رضوی در کتابخانه وزیری یزد
۱۳۹۸-۰۴-۱۸
وجود 100 نسخه نفیس رضوی در کتابخانه وزیری یزد
وجود 100 نسخه نفیس رضوی در کتابخانه وزیری یزد
بیش از 100 نسخه خطی و چاپ سنگی با محوریت موضوع رضوی در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود که منابع ارزشمندی برای محققان و پژوهش‌گران تراث شیعه به شمار می‌رود.

 

به گزارش معاونت کتابخانه های آستان قدس رضوی، این مجموعه نفیس دربردارنده تألیفات، احادیث و روایات و شرح و حاشیه آن است و تنها 7 نسخه از این مجموعه، مربوط به اثر ارزشمند خطی «عیون اخبارالرضا» است.
قدیمی‌ترین نسخه این مجموعه «صحیفه‌الرضا(ع)» است که به سال 966 هجری قمری به قلم عبدالله بن عبدالکريم به خط نسخ کتابت شده است.
این اثر از کتاب‌های معتبر شیعه و از اصول اولیه به شمار می‌آید و علما و فقهای بزرگ شیعه اهتمام خاصی برای نقل و روایت آن داشته‌اند.
یکی از نسخه‌های ارزشمند این گنجینه که به دست حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی محمد وزیری به کتابخانه وزیری اهدا شده است، نسخه ممتازی از «فوائدالرضویه» است که شرح حدیث «رأس‌الجالوت» تألیف «قاضی سعید قمی» بوده و به خط نستعليق 22 سطری کتابت شده است.
از دیگر کتب ارزشمند موجود از کتاب‌های خطی این کتابخانه با موضوع امام رضا(ع) می‌توان به «رساله ذهبیه» اشاره کرد.
گفتنی است گنجینه خطی کتابخانه وزیری یزد، یکی از کتابخانه‌های وقفی و ذیل مدیریت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که 507 نسخه خطی ادبی در آن نگهداری می‌شود. نسخه‌هایی که از طریق وقف، اهداء و خریداری گردآوری شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید