نمایشگاه مجازی در کتابخانه های آستان قدس رضوی
۱۳۹۹-۱۲-۰۵
5 اسفند، روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندس
نمایشگاه مجازی در کتابخانه های آستان قدس رضوی
به مناسبت بزرگداشت مقام علمی خواجه نصیرالدین طوسی کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی در بیرجند، قوچان و کرمانشاه اقدام به تولید محتوا در فضای مجازی نمودند.

 

خواجه نصیرالدین طوسی (۵۹۷-۶۷۲ق) حکیم و متکلم شیعه قرن هفتم هجری است. خواجه نصیر نویسنده کتاب‌ها و رساله‌های بسیاری در علوم اخلاق، منطق، فلسفه، کلام، ریاضیات و نجوم است. اخلاق ناصری، اوصاف الاشراف، اساس الاقتباس، شرح الاشارات، تجرید الاعتقاد، جامع الحساب و کتاب مشهور زیج ایلخانی و تذکرة فی علم الهیئة در علم نجوم، از آثار مهم و مشهور او هستند. او همچنین رصدخانه مراغه و در کنار آن کتابخانه مراغه را با بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب بنا نهاد.

نصیرالدین طوسی احیاگر فلسفه و مبتکر روش فلسفی در کلام شیعه دانسته شده است. برخی از علمای بزرگ شیعه که شاگرد وی بود‌ه‌اند، عبارت‌اند از علامه حلی، ابن میثم بحرانی و قطب الدین شیرازی.

وی یکی از سرشناس‌ترین و با نفوذترین چهره‌های تاریخ فکری اسلامی است. اما تلاش های او در علم ریاضیات و ستاره شناسی و تاثیر گذاری اش در میان فلاسفه و ریاضدانان باعث شده تا روز پنجم اسفند به منظور بزرگداشت این دانشمند روز مهندس نامیده شود.

 به مناسبت بزرگداشت  مقام علمی خواجه نصیرالدین طوسی کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی در بیرجند، قوچان و کرمانشاه اقدام به تولید محتوا در فضای مجازی نمودند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید