ویکی پدیا
۱۳۹۵-۰۵-۱۶
پنجمین سایت پر بازدید در ایران مشخص شد
مدیر ویکی‌پدیای فارسی در بیان اهمیت ویکی‌پدیا گفت:«امروزه، ویکی‌پدیا پنجمین سایت پربازدید جهان، و در ایران پنجمین یا ششمین سایت پر بازدید است.
محسن سالک، مدیر ویکی‌پدیای فارسی، در جشنی که دیروز به مناسبت پانصدهزارمین مقاله ویکی‌پدیا فارسی در کتابخانه ملی برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون این دانشنامه پرداخت.

به گزارش کلیک، مدیر ویکی‌پدیای فارسی درباره اصول حاکم بر ویکی‌پدیا گفت:« هر کس مایل باشد می‌تواند با هر دین، نژاد، فرهنگ و باوری به ما ملحق شود و در نگارش ویکی‌پدیای فارسی مشارکت کند، به شرطی که این اصول بسیار مهم را رعایت کند.»

سالک در توضیح این اصول گفت:«ویکی‌پدیا دانشنامه است، بنگاه تبلیغاتی نیست. شما نمی‌توانید بر علیه دشمن‌تان بنویسید یا در آن دوست‌تان را تحسین کنید، کسی را بالا ببرید یا کسی را خراب کنید. ویکی‌پدیا محیط اشتراکی جمعی است و هر کسی با هر سمت، جایگاه و تحصیلاتی می‌تواند در آن بنویسد، حتی اگر بار اولی باشد که ویرایش می‌کند.»

وی ادامه داد:«حفظ اصل بی‌طرفی برای ما بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید به سرعت مقاله‌ای که در آن این اصل رعایت نشده باشد را برای حذف ارجاع دهید. مطالب ما باید بالانس شوند، اگر مطلبی منفی در مورد چیزی نوشته شده، به طرف دیگر هم باید اجازه داد پاسخ دهد. زمانی که فردی دادگاه نرفته و دادگاه جرم او را اثبات نکرده‌است، شما حق ندارید در موردش مطلب بنویسید. وقتی حکم دادگاه منتشر شد، می‌توانید آن مطلب را در ویکی پدیا منتشر کنید.»

مدیر ویکی‌پدیای فارسی اظهار داشت:«قرار نیست هیچ تفکری، از هیچ سمتی بر ویکی‌پدیا غالب باشد. ویکی‌پدیا برآیندی از همه تفکرات و ایدئولوژی‌هاست. ما قضاوت را به خواننده واگذار می‌کنیم، هر کس هر نتیجه‌ای گرفت برای ما محترم است.»

سالک اضافه کرد:«ویکی‌پدیا نویس‌ها حق ندارند شخص دیگری را از نوشتن محروم کنند. هر کسی با هر سمتی، هرجایی که هست فقط کافی است اینترنت داشته باشد تا بتواند چیزی را که فکر می‌کند درست است، بنویسید. نوشتن «چیزی که درست است» نیز اسلوب خاصی دارد که باید طبق آن اسلوب پیش رفت.»

وی توضیح داد:«باید ادب را رعایت کنید. شما نمی‌توانید در محیط یک دانشنامه به کسی توهین کنید، در نهایت این که به او می‌گوید که به نظر شما او اشتباه می‌کند. رعایت نزاکت برای ما قانون بسیار مهمی است. اگر خوش‌اخلاق باشید می‌توانید ویکی‌پدیا نویس خوبی شوید.»

سالک در مورد آخرین اصل حاکم بر ویکی‌پدیا افزود:«قوانین ویکی‌پدیا تغییرپذیرند و با اجماع کاربران این تغییرات شکل می‌گیرند.»

مدیر ویکی‌پدیای فارسی در بیان اهمیت ویکی‌پدیا گفت:«امروزه، ویکی‌پدیا پنجمین سایت پربازدید جهان، و در ایران پنجمین یا ششمین سایت پر بازدید است. هیچ سایت محتوایی در ایران قابل مقایسه، و حتی نزدیک شدن به ویکی‌پدیا نیست. کاربران و مردم عادی در سطح جهان، به ویکی‌پدیا اعتماد دارند و این اعتماد از مهم‌ترین دارایی‌های ماست که سعی می‌کنیم آن را حفظ کنیم. یک نفر در ویکی‌پدیا چیزی می‌نویسد، اما پشت صحنه آدم‌هایی هستند که تلاش می‌کنند تا چیزی که شما در نهایت می‌خوانید، صحیح باشد.»

وی افزود:«گوشی هوشمند دو قابلیت دارد. مطالب غلط عجیب و غریبی که به وسیله این گوشی‌ها دست به دست می‌شود، می‌تواند شما را احمق کند، یا این که استفاده از این گوشی‌ها می‌تواند شما را قوی‌تر کند. چون همه علم بشر و تحقیقات دانشمندان با یک گوشی و اینترنت در اختیار شماست.»

سالک در مورد تاثیر ویکی‌پدیا در زبان فارسی گفت:«اگر بتوانیم ویکی‌پدیا را در ایران گسترده‌تر کنیم، علم در سطح کشور بالاتر می‌رود و در نتیجه آگاهی اجتماعی افزایش می‌یابد. ویکی‌پدیا یک دانشنامه بسیار مهم است و ما هرچه بیشتر برای گسترش آن زمان صرف کنیم، مردم ایران و همه فارسی‌زبانان بیشتر از آن سود خواهند برد. ویکی‌پدیا هم‌چنین نقش مهمی در حفظ زبان فارسی دارد. ممکن است مردم از دیگر نقاط جهان بخواهند فارسی بخوانند یا فارسی یاد بگیرند، بنابر این که ما اطلاعات و زبان صحیح‌تری داشته باشیم بهتر است»

وی در نهایت اضافه کرد:« ویکی‌پدیای فارسی از نظر نوشتاری، مرجع بسیاری از کاربران است. ما اصول ویرایشی‌ را مطابق فرهنگستان فارسی و آیین نگارشی که معرفی می‌کند پیش می‌بریم.»
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید