1
۱۳۹۶-۱۰-۱۲
كارتريج چيست؟ و چطور بايد نگهداري شود
منبع تامين رنگ در چاپگرها بسته به نوع چاپگر تونر يا كارتريج ناميده مي شود.

كارتريج چيست؟
منبع تامين رنگ در چاپگرها بسته به نوع چاپگر تونر يا كارتريج ناميده مي شود چاپگرهاي جوهر افشان به وسيله پاشيدن قطرات ريز جوهر روي يك صفحه كاغذ از طريق منافذ ريزي كه در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاوير سياه و سفيد و رنگي در حد كيفيت مناسب مي شود. رنگ هاي اصلي در چاپگرهاي جوهر افشان، به سه رنگ اصلي تقسيم مي شود: cyan(آبي)، magenta (قرمز) و (yellow) زرد كه به همراه آن ها يك رنگ سياه نيز وجود دارد كه براي توليد تصوير با رنگ مشكي به كار مي رود.
 
بعضي از چاپگرهاي جوهرافشان، از تركيب سه رنگ اصلي، رنگ مشكيِ مركبي به وجود مي آورند كه براي نوشتن متن چندان مناسب نيست و رنگ آن به صورت مشكي متمايل به سبز يا آبي مي باشد. در سري قديم چاپگرهاي جوهرافشان، كارتريج هاي سه رنگ اصلي به يكديگر متصل بودند و در صورت تمام شدن يكي از رنگ ها شما مجبور به تعويض هر سه رنگ بوديد.
 
ولي امروزه در چاپگرهاي جوهرافشان، اين سه رنگ از يكديگر جدا شده اند. معمولاً اكثر چاپگرهاي جوهر افشان از چهار رنگ اصلي تشكيل شده اند. ولي شما براي چاپ حرفه اي عكس، به يك چاپگر با شش رنگ مجزا احتياج داريد كه علاوه بر سه رنگ اصلي و رنگ مشكي، داراي يك رنگ قرمز روشن و آبي روشن باشد كه در ايجاد تصاوير با رنگ هاي طبيعي تر تأثيرگذار است.
 
چگونه كارتريج پرينتر هاي Inkjet را نگهداري كنيم
وقتي كارتريج جوهر تمام ميشود يا نزديك تمام شدن است اگر دقت لازم را در نگه داري از آن بعمل نياوريد ، سريعا خشك شده و ديگر نمي توان آنرا پر كرد . بدين ترتيب مجبور هستيد پول بيشتري براي خريد دو عدد كارتريج نو صرف كنيد . پس وقتي اولين آثار اتمام جوهر هر كدام از كارتريجهاي رنگي يا سياه را مشاهده كرده ، وقت را تلف نكنيد و سريعا آن كارتريج را از پرينتر خارج كرده و به روش زير بسته بندي كنيد تا به دست كسي برسانيد كه بتواند آنرا برايتان شارژ كند .
 
اگر خودتان هم ميتوانيد كار شارژ را انجام دهيد ، چه بهتر ، باز هم صرفه جويي كرده ايد . براي بسته بندي هر كارتريج بصورت جداگانه به وسايل زير نياز داريد :
1- يك عدد كيسه پلاستيكي زيپ دار (زيپ لاك)
2- يك نوار باريك (30 در 2 سانتيمتر) از پارچه كركي يا كاغذ كاهي نسبتا كلفت يا دستمال كاغذي كلفت
3- يك عدد كش حلقه اي

 
آموزش شارژ كارتريج, كارتريج پرينتر

منبع تامين رنگ در چاپگرها بسته به نوع چاپگر تونر يا كارتريج ناميده مي شود
 
روش بسته بندي به شرح زير است:
1- كارتريج خالي را از پرينتر خارج كنيد .
2- نوار باريك را چند تا كنيد تا به اندازه طول حدود 3 سانتي متر كوچك شود . آنرا خيس كنيد . اين خيسي بايد حاوي آب باشد اما چكه نكند .
3- كارتريج و نوار خيس شده را در پلاستيك قرار دهيد . توجه كنيد كه نوار خيس كافي است به بدنه كارتريج بچسبد و نبايد هيچگونه تماسي با هد چاپ يا قسمت هاي جوهري كارتريج داشته باشد . وظيفه اين نوار خيس ، مرطوب نگهداشتن داخل پلاستيك است .
4- كيسه را بسته و زيپ آنرا خوب ببنديد .
5- با كش دور پلاستيك را مهار كنيد .
6- هرچه سريعتر نسبت به شارژ آن اقدام كنيد .
اگر نتوانستيد كارتريج را به موقع شارژ كنيد لازم است تا نوار كاغذي را حداقل هفته اي يكبار مجدا خيس كنيد .
 
پس به نكات مهم زير دقت كنيد:
1- به محض تمام شدن جوهر كارتريج ، آنرا از پرينتر خارج كرده و در كيسه پلاستيكي قرار دهيد . در غير اينصورت كارتريج سريعا خشك شده و بايد بدور انداخته شود .
2- در كارتريج رنگي ، به محض اتمام اولين رنگ ، كارتريج را بسته بندي كنيد . تغيير رنگ طبيعي تصاوير به شما كمك ميكند تا متوجه اتمام يك رنگ شويد .
3- اگر هرچه سريعتر كارتريج را پر كنيد ، شانس كار مجدد با آنرا خواهيد داشت .
 
درهنگام خريد كارتريج به چه نكاتي توجه كنيم :
هنگام خريد پرينتر قبل از هر جست وجويي به جوهر مصرفي آن توجه كنيد . در واقع انتخاب يك جوهر مناسب به مراتب از انتخاب دستگاه پرينتر مهم تر است .
1 - به طور كلي جوهر سياه رنگ كاتريج به صرفه تر از تشابه رنگي آن است . قبل از هر اقدامي براي خريد موارد مصرفي آن را بررسي كنيد . چون ممكن است پرينتر شما سياه و سفيد باشد در اين صورت مقدار قابل توجهي از هزينه خريد را صرفه جويي مي كنيد .
 
2 - اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه به حفاظت از محيط زيست اهميت مي دهيد كاتريج جوهر هاي قابل بازيافت به شما توصيه مي شود كه هم حافظ محيط زيست بوده و هم تهيه آنها راحت تر است .
 
3 - يكي از نكات مهم در هنگام خريد جوهر اين است كه از سازگاري آن با پرينتر مطمئن شويد، زيرا كاتريج هاي جوهرها براساس مدل پرينتر و كارخانه سازنده طراحي مي شود و روي جلد آنها قابل رويت است . بنابراين در موقع خريد مدل و مارك كارخانه سازنده پرينتر خود را با مشخصات نوشته شده بر جلد كاتريج مطابقت دهيد .
 
4 - بعضي جوهر ها بسيار گران بوده و با بررسي كامل بازار پرينتر درمي يابيد كه قيمت خريد كاتريج جوهر پرينترتان با خريد يك مدل جديد پرينتر به همراه جوهر اختلاف كمي دارد . در اين صورت اقتصادي ترين راه آن است كه پرينتر خود را عوض كنيد .
 
5 - اكثر جوهرها براي كسب رضايت مشتري داراي ضمانت نامه كارخانه سازنده هستند و تنها راه براي حفظ ضمانت نامه نگه داشتن برگه اصلي خريد، بسته كاتريج و اطلاعات ضمانت نامه است .

اگر جوهر با كيفيت دلخواه تان كار نكند اكثر كارخانه ها ملزم به تعويض و يا برگرداندن كل مبلغ به شما هستند .

http://www.beytoote.com


 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید