هاب و سوییچ
۱۳۹۷-۰۷-۱۸
تفاوت بين هاب و سوييچ در چيست؟
هاب‎ها براي شبكه‎هاي كوچك مناسب هستند و سويچ‎ها براي شبكه‎هاي بزرگ با حجم زيادي از ترافيك تبادل شده كاربرد دارند.

يك دستگاه شبكه كه از آن براي متصل كردن قطعات تشكيل دهنده يك شبكه با يكديگر استفاده مي‎شود سويچ نام دارد. معمولا سويچ‎ها در لايه ديتا لينك (لايه 2 از مدل OSI) براي پردازش و هدايت داده استفاده مي‎شوند. سويچ‎هاي چند لايه (Multilayer switch) نوعي از سويچ هستند كه داده را در لايه شبكه (لايه 3 از مدل OSI) و بالاتر پردازش مي‎كنند. هاب نيز دستگاهي است كه از آن براي اتصال دستگاه‎هاي شبكه (مثل دستگاه‎هاي اترنت) به يكديگر استفاده مي‎شود تا يك قطعه واحد از شبكه را تشكيل دهند. اين دستگاه در لايه فيزيكي (لايه 1 از مدل OSI) كار مي‎كند.

سويچ (switch) چيست؟

سويچ‎ها بخش مهمي‎ از شبكه‎هاي محلي اترنت مدرن هستند. در حالي كه شبكه‎هاي محلي كوچك (دفاتر كوچك يا خانگي) از يك سويچ استفاده مي‎كنند. شبكه‎هاي محلي بزرگ از چند سويچ مديريت شده تشكيل مي‎شوند. سويچ‎هاي مديريت شده براي دستكاري و تغيير نحوه كاركرد يك سويچ راهكارهايي از قبيل رابط‎هاي خط فرمان را فراهم مي‎كنند. سويچ‎هايي كه در لايه ديتا لينك كار مي‎كنند به دستگاه‎هايي كه به پورت‎هاي آن متصل شده‎اند اجازه مي‎دهد تا با ايجاد دامنه‎هاي برخورد جداگانه براي هر پورت بدون هيچ‎گونه تداخلي ارتباط برقرار كنند. براي مثال، چهار كامپيوتر را در نظر بگيريد (C1, C2, C3 و C4) كه با استفاده از يك سويچ 4 پورت به شبكه متصل شده‎اند. C1 و C2 مي‎توانند با يكديگر ارتباط برقرار كنند، در حالي كه C3 و C4 نيز بدون هيچ‎گونه تداخلي در ارتباط با يكديگر هستند. همچنين سويچ‎ها مي‎توانند به طور همزمان در چند لايه (مثل data link, network يا transport) كار كنند. به اين نوع از سويچ‎ها، سويچ‎هاي چند لايه يا multilayer switch گفته مي‎شود.

هاب (hub) چيست؟

هاب نيز دستگاهي است كه از آن براي اتصال ساير دستگاه‎هاي موجود در شبكه به يكديگر استفاده مي‎شود. اين يك دستگاه ساده است كه بدون هيچ‎گونه مديريتي ترافيك ورودي را منتشر مي‎كند. اين دستگاه هيچ اطلاعاتي را از ترافيكي كه از طريق آن جريان دارد جمع آوري نمي‎كند، به همين دليل چيزي در مورد منبع يا مقصد اين ترافيك نمي‎داند. در يك هاب، ترافيك وارد شده به يك پورت از تمام پورت‎هاي ديگر خارج مي‎شود. از آنجا كه هاب‎ها اين ترافيك را به تمام دستگاه‎هاي متصل شده به پورت‎هايش بازمي‎گرداند، ممكن است ترافيك غيرضروري به دستگاه‎هاي موجود در شبكه ارسال شود. دستگاه‎ها خودشان بايد به وسيله بررسي اطلاعات، آدرس موجود در هر بسته، تشخيص دهند كه آيا يك بسته براي آنها ارسال شده است يا خير. اين فرآيند تكراري مي‎تواند در يك شبكه بزرگ با حجم زيادي از جريان ترافيك مشكل ساز شود. از هاب مي‎توان در شبكه‎هاي كوچك كه اين فرآيند تكرار قابل كنترل است استفاده كرد.

چه تفاوتي بين سويچ و هاب وجود دارد؟

با وجودي كه از هر دو دستگاه سويچ و هاب مي‎توان براي اتصال قطعات شبكه به يكديگر استفاده كرد، اما تفاوت‎هاي عمده‎اي بين اين دو وجود دارد. يك هاب دستگاه ساده‎اي است كه تمام ترافيك ورودي به خود را به تمام پورت‎هايش ارسال مي‎كند. اين مي‎تواند باعث جريان مقدار زيادي ترافيك غيرضروري به شبكه و در نتيجه باعث تصادم شود. از طرف ديگر سويچ‎ها اطلاعاتي در مورد دستگاه‎هاي متصل به خود جمع آوري كرده و ترافيك ورودي را تنها از طريق پورت(هاي) مرتبط هدايت مي‎كند. اين قابليت همچنين اين امكان را نيز فراهم مي‎كند تا تبادلات انجام گرفته از طريق اين سويچ را مديريت كرد. در نتيجه، هاب‎ها براي شبكه‎هاي كوچك مناسب هستند و سويچ‎ها براي شبكه‎هاي بزرگ با حجم زيادي از ترافيك تبادل شده كاربرد دارند.

https://www.shabakeh-mag.com


 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید