1
۱۳۹۶-۱۱-۰۱
ترفندهايي كاربردي براي سيستم عامل رايانه هاي اپل
در اين مطلب فهرستي از جالب ترين و كاربردي ترين نكات را براي شما آماده كرده ايم تا بتوانيد به كمك آنها حرفه اي تر با مك او اس كار كنيد.

مك او اس يكي از سيستم هاي عاملي است كه مي توان اصطلاح «سهل ممتنع» را براي تجربه كاربري آن به كار برد. 
از سويي تمام تبليغات اپل و تصور غالب بر اين است كه سيستم عامل كامپيوترهاي مك، محيطي كاربرپسند و سرراست دارد و كار با آن از ويندوز و لينوكس آسان تر است، ولي اين تنها ظاهر قضيه است و مك او اس خوشبختانه يا بدبختانه پر از جزئيات كوچك و بزرگي است كه تا وقتي اتفاقي با آنها برخورد نداشته باشيد يا كسي به شما نگويد، به راحتي از آنها غافل خواهيد شد! در اين مطلب فهرستي از جالب ترين و كاربردي ترين اين نكات را براي شما آماده كرده ايم تا بتوانيد به كمك آنها حرفه اي تر با مك او اس كار كنيد.
 
ميانبر در نوار ابزار
همه كاربران مك او اس مي دانند با گرفتن آيكون يك فولدر و رها كردن آن در قسمت Favorites نوار كناري فايندر (Finder)، مي توان دسترسي سريع تر به آن ايجاد كرد، اما آيا مي دانستيد همين عمل را در نوار ابزار بالا هم مي توان پياده كرد؟
براي اين كار كليد Command را نگه داشته و آيكون يك فولدر (يا حتي فايل) را گرفته و روي نوار بالا ببريد. هنگامي كه كنارش علامت + سبزرنگي نشان داده شد، آن را رها كنيد تا ميانبري به آن فايل يا فولدر در نوار ابزار داشته باشيد.
 
البته با توجه به آن كه آيكون فولدرها و برخي فايل ها يكسان هستند، براي تشخيص شان از هم بهتر است با كليك راست و انتخاب گزينه نمايشي Icon and Text مطمئن شويد عنوان آنها نيز زير آيكون نوشته شود. حذف از نوار ابزار هم ساده است: دقيقا مانند عمل پيشين، با نگه داشتن كليد Command هر آيكوني را كه مي خواهيد (حتي ميانبرهاي پيش فرض) بگيريد و از نوار بالا خارج كنيد.
 
تكميل كلمات
قابليت تكميل كلمات (كه اپل به آن QuickType مي گويد) يكي از امكانات كاربردي، اما نه چندان واضح مك او اس است. هنگامي كه در حال تايپ يك متن هستيد و قسمتي از يك كلمه را وارد كرده ايد، با زدن همزمان كليدهاي Option و Esc، منويي از فهرست كلمات پيشنهادي باز مي شود كه مي توانيد كلمه موردنظرتان را انتخاب و با كليد Enter آن را در متن بگذاريد. البته غير از اين ميانبر، تركيب Fn + F5 هم همين منو را مي آورد. اگر هم از تنظيمات (قسمت كيبورد) كليدهاي F را به صورت استاندارد تنظيم كرده ايد، تنها زدن F5 كافي خواهد بود.
 
امكان تكميل كلمات از زبان فارسي نيز پشتيباني كرده و در برخي نرم افزارهاي ويرايش متن (مثل پيجز خود مك او اس) و همچنين نوار آدرس مرورگر سافاري كار مي كند. اما نكته جالب آن است كه اين قابليت محدود به كلمات نيست و به كمك آن مي توانيد جملاتتان را هم تكميل كنيد! براي مثال اگر بنويسيد Let’s see how this و بعد از this ميانبر مذكور را بزنيد، فهرستي از افعال مانند goes يا works براي تكميل اين جمله به شما پيشنهاد مي شود.
 
نمايش فايل ها و فولدرهاي مخفي
مي خواهيد فولدرها يا فايل هاي مخفي را در فايندر ببينيد، اما بدون دستكاري هاي دستوري در ترمينال يا نصب نرم افزارهاي اضافه؟ راه حل استفاده از تركيب كليد هاي Command + Shift و نقطه (.) است. با زدن اين تركيب در حالت عادي و همچنين در ديالوگ باز كردن يا ذخيره فايل ها، فايل ها و فولدرهاي مخفي (كه عموما نامشان با نقطه آغاز مي شود) قابل مشاهده خواهند بود.
 

ترفندهاي سيستم عامل رايانه هاي اپل
 انتخاب چند قسمت متني

تا به حال شده بخواهيد چند قسمت از يك متن را كپي كنيد؟ براي اين كار كافي است كليد Command را نگه داريد و قسمت هاي مختلفي را انتخاب و كپي كنيد. حال هنگامي كه تركيب Command + V را در جاي ديگري بزنيد، اين بخش ها پشت سر هم paste خواهند شد.
 
افزودن سريع علائم تلفظي
آنهايي كه با تايپ متون فرانسوي يا آلماني سر و كار دارند، احتمالا به اين مشكل برخورده اند كه براي تايپ علائم تلفظي (Accent) روي كلماتي مثل résumé بايد كليد ميانبر اين علائم را حفظ باشند يا كاراكترها را از جاي ديگري كپي كنند، اما مك اواس راهكار بسيار ساده اي براي اين كار در نظر گرفته است: كليد E را نگه داريد تا همه انواع eها با علائم مختلف را مشاهده و آني كه مي خواهيد را انتخاب كنيد! در زير هر كدام از اين انواع هم عددي نوشته شده كه با زدن آن عدد هم كاراكتر موردنظر تايپ مي شود.
 
اين حركت را مي توانيد در مورد علائمي كه مربوط به يك حرف هستند (e يا u يا ...) با نگه داشتن آن حرف انجام دهيد. اگر هم بخواهيد كاراكتر خاصي جداي از اين گونه حروف تايپ كنيد، بهترين راه اين است كه به بخش Keyboard » Text در تنظيمات سيستم برويد و ميانبري چندحرفي براي آن كاراكتر تعيين كنيد تا با زدن آن و سپس كليد Space، كاراكتر دلخواه تان وارد شود.
همچنين شايد برايتان جالب باشد بدانيد با زدن تركيب Option + Shift + K در هر فيلد متني، لوگوي اپل تايپ مي شود!
 
ميانبر فايل از نوار عنوان
دفعه بعد كه يك فايل را در نرم افزاري باز كرديد، به آيكوني كه در كنار نام فايل در نوار عنوان ديده مي شود، دقت كنيد. احتمالا برايتان مفيد خواهد بود كه بدانيد با كشيدن و رها كردن اين آيكون به داخل فايندر (در هر مكاني)، ميانبري به آن فايل ساخته مي شود.
 
در اين حالت اگر عمل كشيدن و رها كردن را با نگه داشتن كليد Option همراه كنيد، به جاي ميانبر، يك كپي از آن فايل در محل موردنظر ايجاد مي شود.
 
بستن به زور!
يكي از لذت هاي كار با ويندوز آن است كه وقتي نرم افزاري هنگ مي كند، Task Manager را باز كرده و با زدن دكمه End task اجراي آن نرم افزار را به طور كامل قطع كني! برخي كاربران مك ممكن است ندانند كه اين نرم افزار هم راهكاري براي متوقف كردن برنامه به زور يا Force Quit دارد. انجام اين عمل به سه طريق امكان پذير است: روش اول آن است كه روي لوگوي اپل در گوشه سمت چپ نوار بالاي صفحه كليك كنيد و گزينه Force Quit را بزنيد تا پنجره اي مانند Task Manager و فهرست برنامه ها نشان داده شود.
 
حال هر برنامه اي را كه مي خواهيد انتخاب كرده و كليد Force Quit را مي زنيد. روش دوم استفاده از تركيب كليد هاي Command + Option + Esc براي نشان دادن اين پنجره است. روش سوم و كمي مخفي تر هم آن است كه با نگهداشتن كليد Option روي آيكون برنامه در حال اجرا كليك راست كنيد تا گزينه Force Quit را در منوي بازشده مشاهده كنيد.
 
نكته اي كه شايد خيلي از كاربران ندانند اين است كه برخلاف ويندوز كه شما نمي توانيد چند برنامه را انتخاب و يكجا ببنديد، در مك اواس اين امكان وجود دارد. براي اين كار، در پنجره Force Quit كليد Command را نگه داريد و روي چند برنامه بزنيد تا با هم انتخاب شوند. حال با زدن دكمه Force Quit، همه اين برنامه ها بسته خواهند شد!
 
منبع:jamejamonline.ir


 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید