هارد
۱۳۹۷-۰۹-۰۳
چگونه يك هارد درايو را به طور كامل پاك كنيم؟
به هر دليلي كه قصد اين كار را داريد مي توانيد با استفاده از ابزارهاي خود ويندوز و يا محصولات ديگر آن را انجام دهيد.

داده هايي روي هارد درايو خود داريد كه مي خواهيد پاك كنيد؟ اگر قصد داريد كامپيوتر خود را بفروشيد و يا به كسي ببخشيد حتماً قبل از اين كار، هارد درايو آن را به طور كامل پاك كنيد.
به هر دليلي كه قصد اين كار را داريد مي توانيد با استفاده از ابزارهاي خود ويندوز و يا محصولات ديگر آن را انجام دهيد.

چرا بايد هارد درايو خود را پاك كنيم؟
به دلايل زيادي ممكن است بخواهيد هارد ديسك درايو خود را به طور كامل پاك كنيد.
اگر قصد فروش يا بخشيدن كامپيوتر خود را داريد قطعاً دلتان نمي خواهد كه كسي به اطلاعات شما دسترسي داشته باشد.
اما ممكن است به دلايل ديگر ناچار به پاك كردن آن شويد. براي مثال بخواهيد يك ويروس را حذف كنيد، اطلاعات حساس شخصي را به طور كامل حذف كنيد و يا از يك هارد درايو دست دوم استفاده كنيد كه صاحب قبلي آن را پاك نكرده است.

شما به هر دليلي بخواهيد اين كار را انجام دهيد ويندوز دو گزينه پيش روي شما مي گذارد:
1- ابزارهاي خود ويندوز10
2- ابزارهاي شخص ثالث مثل DBAN

حال نگاهي به هر دو گزينه مي اندازيم.
 راه ساده براي پاك كردن هارد ديسك درايو در ويندوز 10
در حالي كه ابزارهاي شخص ثالث خوبي در بازار موجود است ممكن است شما كمي عجله داشته باشيد و وقت نداشته باشيد كه نرم افزار مورد نظر را پيدا، دانلود و نصب كنيد.

خوشبختانه لازم نيست نگران باشيد. ويندوز 10 يك فرمان مخصوص براي پاك كردن هارد ديسك دارد.

پيش از اين كه شروع كنيد حتماً مطمئن شويد كه حرف مورد نظر براي درايوي كه قصد پاك كردنش را داريد چيست. اين حرف در ويندوز اكسپلورر موجود است پس حتماً سري به آنجا بزنيد. لازم به ذكر است كه شما نمي توانيد از طريق ويندوز درايو C را حذف كنيد. ( براي اين كار بايد از گزينه ي بعدي استفاده كنيد.)

روي منو استارت كليك راست كرده و Windows PowerShell (Admin) را انتخاب كنيد. Windows PowerShell محيطي است كه به شما امتيازات يك ادمين را مي دهد. يك ابزار خط فرمان است كه مي توانيد فرمان ها را به صورت متن در آن وارد كنيد.

فرمان زير را تايپ كنيد:
Format volume /P:passes

در قسمت volume حرف درايو را بنويسيد. /P فرمان فرمت است. در قسمت Passes بايد تعداد دفعاتي كه مي خواهيد هر سكتور ديسك اوررايت شود را بنويسيد.

براي مثال اگر درايو شما X است و شما قصد داريد آن را پنج بار فرمت كنيد بايد فرمان خود را به اين صورت بنويسيد:

 

Format X: /P:5
به همين سادگي. سپس صبر كنيد تا دستگاه شما به طور كامل پاك شود.

پاك كردن هارد درايو در ويندوز 7 و ويندوز 8
اگر ويندوز شما 7 يا 8 است يك خبر خوب برايتان داريم. روند كار از ويندوز ويستا به بعد دقيقاً مشابه ويندوز 10 است.

چگونه با DBAN هارد درايو را به طور كامل پاك كنيم
اگر بخواهيد درايو C: خود را به طور كامل حذف كنيد چه؟ اين درايو ديسكي است كه ويندوز روي آن نصب شده با استفاده از ابزارهاي فرمت خود قابل حذف نيست.

ابزارهاي شخص ثالث زيادي موجود است اما بهترين آن ها Darik’s Boot and Nuke (DBAN) است. از آنجايي كه اين نرم افزار براي پاك كردن اطلاعات ساخته شده، مانند ديسك ريكاوري و يا ديسك لينوكس لايو روي حافظه كامپيوتر اجرا مي شود.

دو نسخه از DBAN موجود است: نسخه رايگان كه يك ابزار شخصي است و نسخه پريميوم Blanco Drive Eraser. اگر قصد داريد كامپيوتر شخصي خود را خالي كنيد نيازي به نسخه پريميوم نداريد و نسخه رايگان كافي است.

DBAN داده را به طور كامل حذف مي كند. شش استاندارد را دنبال مي كند و اتصال گرهاي ATA, SATA و SCSI را پشتيباني مي كند كه شامل انواع هارد ديسك درايو مي شود. اما اين به چه معني است؟ به اين معني كه چه بخواهيد هارد درايو كامپيوتر شخصي و يا لپ تاپ خود را پاك كنيد DBAN به شما كمك خواهد كرد.
 
1- از داده هاي مهم خود بكاپ بگيريد

پيش از آن كه كامپيوتر ويندوز خود را به طور كامل پاك كنيد حتماً بايد از داده هاي خود بكاپ بگيريد چرا كه پس از استفاده از DBAN كل اطلاعات روي ديسك به طور كامل حذف شده و قابل بازگشت نخواهند بود. پس حواس خود را حسابي جمع كنيد.
 
2- DBAN را دانلود كرده و آن را روي يك ديسك رايت كنيد
DBAN كه در فرمت ISO موجود است حتماً بايد روي كامپيوتر دانلود و سپس روي يك ديسك اوپتيكال رايت شود. فايل ISO حتماً بايد روي يك ديسك اوپتيكال نو رايت شود.

براي اين كار ديسك خالي را در درايو سي دي كامپيوتر خود قرار دهيد و فايل دانلود شده را بيابيد. روي dban-2.3.0_i586.iso كليك راست كرده و Burn disc image را انتخاب كنيد. صبر كنيد تا ديسك شما آماده شود. وقتي كه كارتان تمام شد حتماً روي سي دي خود اسم بنويسيد تا هيچ گاه اشتباهي از آن استفاده نكنيد.
 
3- هارد درايو خود را شناسايي كنيد
حواستان باشد كه نام هارد ديسك را به درستي انتخاب كنيد. راحت ترين راه براي اين كار اين است كه به ويندوز اكسپلورر رفته و درايو C: را چك كنيد. اگر چيزي شبيه به OS C: يا Windows C: است مشكلي براي شما پيش نخواهد آمد.

اما اگر درايو C: يكي در بين چندين درايو است و همه ي آن ها روي يك ديسك پارتيشن بندي شده باشند به مشكل برمي خوريد. اين موضوع باعث مي شود كه داده روي همه ي پارتيشن ها حذف شود و نه فقط درايو C:.

روي نام درايو كليك راست كرده و Properties > Hardware را انتخاب كنيد تا نام سخت افزار را روي دستگاه بيابيد.
 
4- استفاده از DBAN
براي استفاده از DBAN ،ديسك را در درايو قرار داده و كامپيوتر خود را ريستارت كنيد. سپس گزينه ي استفاده از درايو سي دي يا دي وي دي را انتخاب كنيد.

 
 

در بيشتر مواقع كامپيوتر به طور معمول از طريق هارد درايو بوت مي شود در نتيجه شما بايد كاري كنيد تا به دنبال يك دستگاه بوت ديگر بگردد. براي اين كار مي توانيد دستگاه هاي بوت را در بايوس تغيير دهيد و يا كليدهاي DEL يا F12 را فشار دهيد تا صفحه انتخاب بوت باز شود.

اين كليد در كامپيوترهاي مختلف متفاوت است. وقتي كه دستگاه بوت مورد نظر را انتخاب كرديد DBAN بالا خواهد آمد تا شما درايوهاي ديسك سخت را حذف كنيد.
 
5- پاك كرد هارد درايو با Darik’s Boot and Nuke
گزينه هاي مختلفي روي صفحه DBAN باز خواهد شد:
• F2 براي دانستن درمورد DBAN
• F3 براي ليست فرمان ها
• F4 براي اشكال يابي
• روي اينتر ضربه بزنيد تا از حالت تعاملي DBAN استفاده كنيد.
• كلمه autonuke را وارد كنيد تا DBAN همه ي درايوهاي كامپيوتر شما را پاك كند.

البته بهتر است كه از گزينه آخر استفاده نكنيد. درعوض گزينه ي اينتر را انتخاب كنيد تا از حالت تعاملي استفاده كنيد.

 
 

با استفاده از كليدهاي فلش دستگاه مورد نظر را انتخاب كنيد. دكمه اسپيس را فشار دهيد تا درايو مورد نظر شما انتخاب شود، سپس F10 را فشار دهيد تا روند حذف شروع شود.

اگر قصد داريد تغييراتي را در روند حذف اعمال كنيد به كلمات ميانبر در پايين صفحه توجه كنيد.
شما مي توانيد P را انتخاب كنيد تا تعداد دفعات تصادفي كه ژنراتور براي از بين بردن داده هاي شما استفاده مي كند را تغيير دهيد.
حرف R به شما امكان تغيير اعداد پاس براي هر سكتور را مشخص مي كند. اين گزينه پاس هاي پيش فرض را براي هر روش پاك سازي چند برابر مي كند. براي مثال DoD Short به صورت پيش فرض سه پاس دارد با استفاده از گزينه ي R مي توانيد اين ميزان را به نه برسانيد.

 
 

M به شما شش روش حذف مي دهد كه شامل DoD Short، DoD 5220.22-M و Gutmann Wipe مي شود.
شما همچنين مي توانيد حالت تاييد يا V را فعال كنيد كه البته روند كار را طولاني تر خواهد كرد.

حواستان به تايمر در بالا سمت راست باشد كه مدت زمان روند پاك سازي را به شما نشان مي دهد. شما بايد يك صفحه ببينيد كه در آن كلمه pass در كنار نام درايو نوشته شده است.

اگر كلمه fail را ديديد دوباره از DBAN استفاده كنيد. اگر باز هم با اين پيام مواجه شديد به احتمال زياد سخت افزار شما دچار مشكل شده است.
 
با يك هارد درايو پاك شده چه كار كنيم؟
وقتي كه هارد درايو شما با موفقيت پاك شد مي توانيد آن را بفروشيد و يا دوباره از آن استفاده كنيد.
چيزي كه بايد به خاطر بسپاريد اين است كه بازگرداني اطلاعات تقريباً غيرممكن است در نتيجه لازم نيست نگران آن باشيد.
 
پاك كردن يك كامپيوتر ويندوز با استفاده از DBAN
درحالي كه ديگر ابزارها نيز مي توانند داده را از هارد درايو ويندوز حذف كنند اما امن ترين روش DBAN يا ابزارهاي مشابه است.
استفاده از DBAN بسيار ساده است. البته اگر حواس پرت باشيد ممكن است به صورت تصادفي ديسك درايو اشتباهي را حذف كنيد. براي اين كه خيالتان راحت باشد بايد حتماً اين چند قدم را طي كنيد:

• فايل ISO را روي يك دي وي دي رايت كنيد
• هارد درايو خود را شناسايي كنيد
• از طريق DBAN دستگاه خود را بوت كنيد
• هارد درايو ويندوز خود را پاك كنيد.

وقتي كه كارتان تمام شد يك هارد درايو كاملاً نو و پاك خواهيد داشت.

 

https://faceit.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید