1
۱۳۹۶-۱۰-۲۶
5 كاري كه بايد پس از نصب ويندوز 10 انجام دهيد
در اين مطلب به 5 فعاليت مهم كه بايد بلافاصله پس از نصب ويندوز 10 انجام دهيد، اشاره مي كنيم.

فرآيند نصب ويندوز دشواري خاص خودش را دارد و از اين رو كاربران سعي مي كنند تا جاي ممكن، از آن فرار كنند. اين فرآيند تنها محدود به پيش بردن مراحل نصب نبوده و بعد از اتمام آن، تازه قسمت اصلي ماجرا فرا مي رسد. در اين مطلب به 5 فعاليت مهم كه بايد بلافاصله پس از نصب ويندوز 10 انجام دهيد، اشاره مي كنيم.
 
آپديت ويندوز
مي دانيم آپديت كردن ويندوز به حوصله زياد كاربر نياز دارد و بايد وقت زيادي هم صرف آن شود. به همين دليل هم اكثر كاربران تصميم به فراموش كردن آپديت سنتر ويندوز مي گيرند.
 
از بين بردن باگ هاي احتمالي و دريافت جديدترين پچ هاي امنيتي، دو موردي هستند كه از اهميت بالايي برخوردارند و بايد كاربر را به سمت دكمه Update، ترغيب كنند. مطمئنا شما نمي خواهيد سيستم خود را با ضعف تمام در برابر خطرات احتمالي موجود رها كنيد؛ به همين دليل هم پيشنهاد مي كنيم اولين كاري كه بعد از نصب ويندوز انجام مي دهيد، آپديت كردن آن باشد.
 
اقدامات بعد از نصب ويندوز, اقدامات بعد از نصب ويندوز 10
 
براي آپديت ويندوز 10 مراحل زير را دنبال كنيد:
در منوي استارت، windows update را جستجو كرده و Windows Update settings را انتخاب كنيد.
بر روي Check for updates كليك كرده و منتظر بمانيد. در صورت وجود آپديت آن را انتخاب نماييد.
منتظر بمانيد دانلود به پايان برسد.
در آخر كامپيوتر را ري استارت كنيد تا تغييرات اعمال شود.
 
نصب درايورها
درايورها در واقع بخشي هستند كه سخت افزار و نرم افزار سيستم شما را با هم هماهنگ مي كنند. مايكروسافت هميشه در تلاش بوده تا ويندوز بتواند از جديدترين درايورهاي سيستم پشتيباني كند؛ اما گاهي چنين چيزي اتفاق نمي افتد و خود كاربر بايد دست به كار شود. عدم نصب درايور باعث ايجاد مشكلاتي مانند لگ و كندي در رابط و كار نكردن بخش خاصي از سيستم خواهد شد.
 
با توجه به موارد گفته شده، حتما پيشنهاد مي كنيم بعد از نصب ويندوز 10 از نصب بودن درايورهاي بخش هاي مختلف، مطمئن شويد. براي اين كار مي توانيد از طريق Device Manager ويندوز اقدام و تمامي درايورها را مشاهده نماييد.

 
 اقدامات بعد از نصب ويندوز, اقدامات بعد از نصب ويندوز 10

 
نصب هر درايور از طريق سايت سازنده و يا اپ هاي مديريت درايور، قابل انجام است. به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه هر سازنده معمولا براي درايورهاي نصبي خود، آپديت هايي به صورت دوره اي منتشر مي كند و كاربر بهتر است هميشه از جديدترين نسخه هاي موجود بر روي سيستم استفاده كند.
 
نصب برنامه هاي ضروري بعد از نصب ويندوز 10
با اين كه شايد اپ هاي پيش فرض موجود بر روي ويندوز كارتان را تا حد زيادي راه بيندازند، اما مطمئنا براي بسياري از كاربران كافي نيستند. بدين منظور هم بايد سراغ اپ هاي جانبي موجود در بخش هاي مختلف رفت و آن ها بر روي سيستم نصب نمود.
 
برنامه هاي محافظتي
نصب يك برنامه آنتي ويروس را پس از نصب ويندوز 10 هرگز فراموش نكنيد. با اين كه ويندوز از سيستم امنيتي خودش با نام Windows Defender بهره مي برد، اما نمي توان به طور كامل به آن اعتماد داشت و كل بخش محافظتي دستگاه را به دوش آن انداخت.
 
اپ هاي مختلفي در اين زمينه براي ويندوز موجود بوده كه مي توانيد از آن ها براي محافظت دستگاه خود استفاده نماييد. از طرفي هم پيشنهاد مي كنيم، نسخه رايگان Malwarebytes را دانلود و به صورت هفتگي، محافظت سيستم را بررسي كنيد.
 
اقدامات بعد از نصب ويندوز, اقدامات بعد از نصب ويندوز 10
 
برنامه مرورگر وب
مايكروسافت Edge آن قدرها هم بد نيست؛ اما فكر نمي كنيم با توجه به مشكلاتش كاربران زيادي به سمتش بروند. مرورگرهاي فايرفاكس و گوگل كروم مي توانند انتخاب خوبي براي مرورگر پيش فرض شما در ويندوز 10 باشند.
 
برنامه هاي مديا
هيچ برنامه اي در اين بخش توانايي مقابله با پلير VLC را ندارد. پخش انواع كدك ها از فايل هاي صوتي و تصويري، قدرت اين برنامه را در برابر پلير پيش فرض ويندوز، نشان مي دهد.
البته برنامه هاي ديگري هم مانند كلاسيك پلير، KM Player و… در اين زمينه وجود دارند كه عملكرد بهتري نسبت به نسخه پيش فرض ويندوز از خود نشان مي دهند.
 
برنامه هاي كاربردي مورد نياز
تنها خودتان هستيد كه توانايي انتخاب برنامه هاي مورد نيازتان بر روي ويندوز را داريد. براي مثال مي توان به برنامه هاي اجرا كننده PDF مانند Adobe Acrobat، برنامه هاي فشرده ساز مانند WinRAR، برنامه هاي مديريت فضاي ابري مانند دراپ باكس و بسياري ديگر از اين موارد، اشاره كرد.
 
تغيير تنظيمات پيش فرض ويندوز
معمولا همه آن دسته از تنظيماتي كه ويندوز به صورت پيش فرض براي تان انجام داده، به نفع كاربر نيستند و بهتر است پيش از هر چيز و بعد از نصب ويندوز 10 آن ها را تغيير دهيد. در ادامه به چند موردي كه حتما بايد تغييرشان دهيد، اشاره مي كنيم:
 
تغيير اپ هاي پيش فرض
در منوي استارت، default app را تايپ كرده و گزينه Default app settings را انتخاب نماييد.
اپ هاي مورد نظر براي بخش هاي موجود را انتخاب كنيد.
در بخش پاييني بر روي Choose default apps by file type كليك كنيد تا تايپ فايل هاي بيشتري را در دسترس داشته باشيد.
 
غيرفعال كردن اپ ها از استارتاپ
با فشردن كليد تركيبي Ctrl + Shift + Esc، تسك منيجر را اجرا كنيد.
More details را انتخاب نماييد.
Startup را انتخاب نماييد.
بر روي هر اپي كه نمي خواهيد در پس زمينه اجرا گردد، كليك راست كرده و گزينه Disable را انتخاب كنيد.
 
ايجاد تغييرات در Appearance
در منوي استارت عبارت adjust appearance را نوشته و پس از آن گزينه Adjust the appearance and performance of Windows را انتخاب كنيد.
در صفحه باز شده مي توانيد دو گزينه Let Windows choose what’s best for my computer و Adjust for best performance را برگزينيد. مورد اول شرايط ويندوز را با توجه به توانايي سيستم بهينه مي سازد. مورد دوم تمامي فعاليت هاي سنگين ويندوز را غيرفعال خواهد كرد.
 
تنظيم بخش پاور ويندوز
در اين بخش مي توانيد نحوه استفاده سيستم از انرژي را تعيين كنيد تا بهترين بازده را داشته باشيد. براي اين كار مراحل زير را دنبال كنيد:
 
در منوي استارت، power plan را سرچ كرده و گزينه Choose a power plan را برگزينيد.
پلن مورد نظر براي حفظ انرژي را انتخاب نماييد و در آخر بر روي Change plan settings كليك كنيد.
بر روي Change advanced power setting كليك كنيد.
تغييرات مورد نياز در بخش هاي مختلف سيستم را اعمال و در آخر بر روي OK كليك نماييد.

بررسي بخش هاي امنيتي
اين كه سيستم عامل ويندوز به صورت خودكار اطلاعاتي را از شما ذخيره و حفظ مي كند، كاملا درست است. از همين رو بهتر است براي جلوگيري از اين قبيل فعاليت ها، به بخش هاي امنيتي ويندوز سري بزنيد. اين بخش ها در منوي تنظيمات با عناوين زير مشخص شده اند:
 General privacy settings

rivacy settingsTelemetry p

cy settingsMicrosoft account priva

y settingsCortana privac

privacy settingsWindows Store
 
براي بكاپ گيري سيستم خود برنامه ريزي كنيد
فرض كنيد سيستم تان ويروسي شده و تمامي اطلاعات آن از بين رفته است. در اين وضعيت در صورتي كه از داده ها بكاپ نداشته باشيد، نمي توانيد هيچ كاري انجام دهيد. بهتر است از همان روزهاي اول به فكر يك برنامه بكاپ گيري قوي براي ويندوز باشيد و يا از بخش Backup Settings خود ويندوز اقدام نماييد.

منبع:click.ir


 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید