شات دون
۱۳۹۷-۰۲-۰۲
چطور ويندوز را سريع تر خاموش ( Shut Down ) كنيم
ما در اين مقاله به شما كمك مي كنيم سريع تر كامپيوتر را خاموش كنيد.

رايانه هاي شخصي داراي سيستمي هستند كه معمولا بايد سريع خاموش شوند اما اگر چنين رخ نداد ممكن است در سيستم مشكلاتي به وجود آمده باشد. به هر حال ما در اين مقاله به شما كمك مي كنيم اين فرآيند را براي سيستم خود بهينه كنيد و سريع تر كامپيوتر را خاموش كنيد.

اطمينان حاصل كنيد كه هنگام Shutdown شدن ويندوز در حال پاك سازي پيج شما نيست.

ويندوز به طور معمولا از يك صفحه بندي فايلي استفاده مي كند كه به صورت page file شناخته مي شود كه به عنوان حافظه مجازي مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين همين ويندوز داراي يك آپشن پنهان است كه به صورت پيش فرض غيرفعال شده است. اين آپشن هنگام خاموش شدن، حافظه مجازي و page file را پاك مي كند.

فرآيند مورد نظر هر چيزي را در page file پاك مي كند. اطمينان حاصل كنيد كه فايل مهمي نداريد كه در اين پروسه پاك شود يا كسي با جدا كردن هارد درايو بتواند به آن دسترسي پيدا كند.

معمولا اگر ويندوز بخواهد page file را پاك كند چند دقيقه اي قبل از شات داون شدن، طول مي كشد تا اين صفحه را بخواند و محتويات آن را كاملا پاك كند.

مدت زمان اين پروسه به دو چيز ارتباط دارد. اول به ميزان اطلاعات و حجم page file شما، كه بايد سيستم آن را پاك كند و ديگري هم، به سرعت هارد درايو شما.

اما اگر هارد شما رمزگذاري شده باشد اين پروسه فاكتور گيري مي شود. رمزگذاري در حقيقت موجب مي شود كه مهاجم به اين صفحه توجهي نداشته باشد و هنگام خروج، آن را ناديده بگيرد.

اگر كامپيوتر شما توسط بخش فناوري اطلاعات اداره شود، ممكن است اين گزينه را به دلايلي فعال كرده باشند به هر حال در چنين حالتي جز كوچك كردن اين فايل كاري از شما ساخته نيست.

اين كار را بايد با كمي دستكاري در فايل هاي رجيستري صورت داد. رجيستري ويرايشگر قدرتمندي است كه شما مي توانيد به كمك آن تغييرات اساسي در سيستم ايجاد كنيد اما اگر كمي اشتباه كنيد ممكن است به طور كامل سيستم تان به هم بريزد.

ابتداي امر بايد در مورد سيستم خود اين را تست كنيد كه آيا سيستم شما هنگام خاموش شدن پيج فايل را بررسي مي كند يا نه.

براي انجام اين كار، ابتدا دكمه هاي تركيبي Windows+R را بگيريد. در باكس مورد نظر regedit را بنويسيد و بعد اينتر را بزنيد تا وارد ويرايشگر شويد. بعد به مسير زير برويد.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

 بعد از اين پنجره را مشاهده كرده و در قسمت سمت راست و در بخش تنظيمات ClearPageFileAtShutdown، اگر  data با “۰x00000000 (0)” تنظيم شده بدين معني است كه ويندوز شما هنگام خروج اين فايل را بررسي نمي كند اما اگر اين بخش از ديتا با “۰x00000001 (1)” تنظيم شده باشد بدين معني است كه هنگام خاموش كردن ويندوز، صفحه فايل به درستي پاك مي شود.

اگر به طور كلي بخشي به نام ClearPageFileAtShutdown نداريد اين بدين معني است كه سيستم شما هرگز بخشي بنام صفحه فايل را هنگام شات داون شدن، بررسي و پاك نمي كند.

 
ClearPageFileAtShutdown

حالا اگر وضعيت به صورت اسكرين شات بالا بود يعني در بخش مورد نظر در كد ديتاي ياد شده “۱” وجود داشت مي توانيد آن را ” ۰” کنید. براي اين كار روي ClearPageFileAtShudown دو بار پشت سر هم كليك كنيد تا صفحه تنظيمات آن باز شود. بعد جايي كه عبارت ۱ نوشته شده ( ولوم ) عدد را پاك كرده و به جاي آن ۰ را وارد كنيد.

به هيچ چيز ديگري دست نزنيد و بعد ok را بزنيد. با اين كار ويندوز شما ديگر صفحه فايل را بررسي و پاك نكرده وسريع خاموش مي شود.

 
ClearPageFileAtShudown

شناسايي سرويس هايي كه موجب تاخير در شات داون مي شوند
به جاي اينكه براي حل مشكل ويندوز خود به حدس و گمان پناه ببريد واقعا اين موضوع را بررسي كنيد كه چه چيزي عامل اين شده كه سيستم شما ديرتر خاموش شود. گاهي بايد برنامه هاي پس زمينه را بررسي كرد.

معمولا در چنين شرايطي از Event Viewer  استفاده مي كنند. روش استفاده از Event Viewer  بدين صورت است كه در ويندوز ۱۰ يا ۸، روي استارت راست كليك كنيد و از آن جا Event Viewer را انتخاب كنيد. بجاي اين كار مي توانيد در ويندوز Windows+R را با هم بگيريد و در پنجره باز شده eventvwr را بنويسيد و بعد اينتر را بزنيد تا آن چه كه لازم داريد را باز كنيد.

 
eventvwr

صفحه Event Viewer را آنقدر پيمايش كنيد تا به مسير زير برسيد:
Applications And Services Logs\Microsoft\Windows\Diagnostics-Performance\Operational

بعد از اين با راست كليك كردن بر Operational وارد آن شده و بعد گزينه Filter Current Log را انتخاب كنيد.

 
Filter Current Log

با انجام اين كار يك صفحه جديد باز مي شود كه در آن فيلد هايي جهت تنظيمات وجود دارد. در فيلد Event IDs، عدد ۲۰۳ را بنويسيد.
بعد ok را بزنيد.

اين كار موجب مي شود كه فرآيند هاي شات داون را به شما نشان دهد.

 
203

حالا به ليست نگاه كنيد و ببينيد كه چه چيزها و رويداد هايي موجب تاخير در عمليات شات داون مي شود. اين رويداد ها در بخش This service caused a delay in the system shutdown process قابل مشاهده اند.

شما مي توانيد نام سرويس ها را در زير باكس General مشاهده كنيد.

بعد از آن مي توانيد به File Name” و “Friendly Name” نيز مراجعه كنيد تا شناسايي بهتري داشته باشيد.

 
File Name” and “Friendly Name”

در اين بخش شما ممكن است ليستي از نرم افزارهاي پر كاربرد يا حتي بي كاربرد و حتي چيزهايي ببينيد كه نرم افزار نيستند و نبايد آن ها را حذف كنيد.
براي اين بخش چند توصيه داريم.

اگر نام نرم افزاري را مشاهده مي كنيد كه اصلا به آن نياز نداريد مي توانيد آن را حذف كنيد. اينطوري سيستم سبك تر مي شود.

در صورتي كه نام نرم افزار ناشناخته اي مشاهده مي كنيد مي توانيد به سادگي، اينترنت را جستجو كنيد و بعد اگر مشكل سيستمي برايتان به جود نمي آورد آن را حذف كنيد.

برخي از سرويس ها سيستمي هستند كه نبايد كوچكترين تغيير در آن ها ايجاد شود.

WaitToKillServiceTimeout را چك كنيد
زماني كه شما سيستم را Shut Down مي كنيد، ويندوز سريعا شروع به خاموش شدن مي كند و به تمام اپليكيشن ها و تمامي برنامه هاي پس زمينه فرمان Shut Down شدن را صادر مي كند و مدت زمان مشخصي را صرف مي كند و منتظر مي ماند تا اين برنامه ها به طور اتومات پايان بپذيرند.

وقتي برنامه ها خاتمه يافتند Shut Down كامل شده و سيستم آرام مي گيرد.

به طور معمول و پيش فرض ويندوز تنها ۵ ثانيه براي اين كار، و براي خاموش شدن اپ هاي پس زمينه و ساير برنامه ها فرصت دهي مي كند و به محض اينكه در اين ۵ ثانيه همه چيز اتمام يافت سيستم خاموش مي شود.

موارد مختلفي وجود دارد كه در اين مدت زمان دخيل است كه به برخي پرداختيم اما يك گزينه ديگر هم وجود دارد كه به آن مقدار WaitToKillServiceTimeout مي گويند.

معمولا برخي اپليكيشن ها هستند كه مدت زمان ۵ ثانيه را افزايش مي دهند چرا كه نمي توانند طي اين مدت فرآيند خواسته شده را انجام دهند و به طور اتوماتيك فرآيند خود را خاتمه دهند.

معمولا اين اپليكيشن ها زمان بيشتري براي اين كار مي طلبند و اگر بتوانيد مقدار WaitToKillServiceTimeout را تغيير دهيد اين مدت زمان انتظار ويندوز براي شات داون شدن، افزايش پيدا مي كند.

براي تغيير در ارزش اين گزينه نيز بايد ابتدا ويرايشگر  registry را باز كنيد. براي اين كار دكمه تركيبي Windows+R را بگيريد.

در داخل پنجره اي كه باز مي شود regedit را بنويسيد و اينتر را بزنيد و بعد به مسير زير برويد:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control

در سمت راست پانل، WaitToKillServiceTimeou را پيدا كنيد و ميزان آن را چك كنيد. جلوي اين عبارت عددي به صورت ميلي وارد شده مثلا در آن چه كه در اسكرين شات زير مي بينيد، ۵۰۰۰ ديده مي شود كه به معني ۵ ثانيه است.

اگر اين رقم را به ۲۰۰۰۰ تغيير دهيد بدين معني است كه مدت زمان انتظار سيستم به ۲۰ ثانيه مي رسد.

 

معمولا توصيه مي شود كه اين مدت زمان را به كمتر از ۵۰۰۰ تقليل ندهيد چرا كه زمان و فرصت كافي براي اتمام برنامه ها وجود ندارد و ممكن است سيستم شما با مشكل مواجه شود.

به هر حال اگر مي خواهيد اين مقدار را به بيش از ۵ ثانيه افزايش دهيد روي عبارت WaitToKillServiceTimeout دو بار كليك كنيد و از آن جا در پنجره اي كه باز مي شود، مقدار ۵۰۰۰ را كه به صورت پيش فرض مشخص شده را تغيير دهيد.

http://www.gooyait.com


 


 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید