1
۱۳۹۶-۱۲-۰۷
ايجاد خروجي pdf از مجموعه تصاوير
در اين مقاله درباره توليد فايل هاي PDF توسط نرم افزار Bridge مطالبي را خواهيم آموخت.

شايد كمتر كسي كه به نحوي با رايانه ارتباط دارد با PDF آشنايي نداشته باشد؛ فرمتي كه امروزه ديگر يكي از فرمت هاي استاندارد به منظورمشاهده كتاب ها بوده و تقريبا تمام دستگاه ها آن را اجرا ميكند و نمايش مي دهد.

اين فرمت كه خلاصه شده عبارت Portable Document Format است، به فرمتي اطلاق مي شود كه به كمك آن مي توانيم متون، اسناد و تصاوير خود را با ويژگي هاي بسيار خاص در محيط وب و بين رايانه هاي مختلف به اشتراك بگذاريم. اين فرمت سال 1993 توسط شركت ادوب معرفي و براي نمايش و اجراي آن نرم افزار Adobe Acrobat ارائه شد. اين فرمت كه با گذشت سال هاي متمادي تغييرات بسياري در آن ايجاد شده، امروزه يكي از پرطرفدارترين فرمت هاي به اشتراك گذاري اطلاعات در دنياي مجازي به شمار مي رود؛ زيرا در صورت ذخيره كردن فايل خود با اين فرمت مي توان بدون وابستگي فايل به محيط نرم افزاري كه توسط آن ايجاد شده، آن را براي استفاده ديگران به اشتراك گذاشت.

از ويژگي هاي جذابي كه باعث گسترش استفاده از اين نوع فرمت در جهت انتشار كتاب ها و مطالب مي شود، علاوه بر امكان ارائه هر نوع محتوا اعم از متون، تصاوير، فايل هاي سه بعدي و... در قالب آن، امكانات امنيتي بسيار بالاي موجود در آن در جهت رمزنگاري محتوا و جلوگيري از دسترسي هاي غيرمجاز است. امروزه نيز به علت گسترش استفاده از تلفن هاي هوشمند، تبلت ها و رايانه هاي همراه و محدوديت استفاده از روش هاي سنتي ارائه محتوا، ارائه محتواي دلخواه با اين فرمت ـ كه در بيشتر رسانه ها قابل اجرا و مشاهده باشد ـ بسيار مهم و ضروري است. با اين كه تقريبا بهترين گزينه براي اجراي فايل هاي PDF نرم افزار Acrobat شركت ادوب است، اما براي توليد فايل هاي PDF روش هاي متفاوت و نرم افزارهاي مختلفي معرفي شده كه مي توانيم با توجه به اهداف مورد نظر از آنها استفاده كنيم.

اما نكته جالب توجه امكان توليد فايل هاي PFD توسط نرم افزار Bridge شركت ادوب است، در اين مقاله درباره توليد فايل هاي PDF توسط اين نرم افزار مطالبي را خواهيم آموخت.


براي ايجاد فايل هاي PDF توسط اين نرم افزار بايد پس از اجراي نرم افزار با فشار دكمه هاي Ctrl+F4 يا كليك روي گزينه OutPut در قسمت بالاي محيط نرم افزار، پانل OutPut را فعال كنيم. در پانل OutPut در صورتي كه گزينه PDF انتخاب شده باشد با كليك روي آن، آن را فعال كرده و با توجه به نياز خود تنظيمات دلخواه خود را روي آن انجام مي دهيم.

پانل OutPut در بخش PDF علاوه بر قسمت اصلي كه امكان انتخاب قالب توليد فايل PDF را فراهم مي آورد، از طريق هفت قسمت ديگر امكانات بسيار جالبي براي مديريت فايل PDF را به اين شرح ارائه مي كند:
1. Document: به كمك اين بخش مي توانيم تنظيماتي از قبيل اندازه و ابعاد خروجي، كيفيت آن Quality، رنگ پس زمينه Background و موارد امنيتي فايل مثل تعريف رمز ورود Open Password و رمز ويرايش و دسترسي Permission و حتي غيرفعال كردن حالت چاپ Disable Printing را انجام دهيم.

2. Layout: در اين بخش علاوه بر امكان تنظيم موقعيت قرارگيري تصاوير، فواصل در لبه ها، تعداد سطرها و ستون ها، مي توانيم مواردي چون تنظيم فواصل به صورت خودكار، Rotate for Best Fit چرخش تصوير براي بهترين حالت نمايش و تكرار يك تصوير در همه صفحات Repeat one photo per page را نيز انتخاب كنيم.

3. Overlay: در اين بخش مي توانيم تنظيمات توضيح نمايش داده شده همراه تصوير را كه معمولا نام تصوير و پسوند آن است، مثل تنظيم فونت، اندازه متن و رنگ آن را انجام داده و صفحات خود را شماره گذاري كنيم و تنظيمات آن را انجام دهيم.

4. Header: به كمك اين بخش امكان تعريف سربرگ با ويژگي تكرار در همه صفحات فايل خروجي فراهم مي شود. با فعال كردن حالت سربرگ add Header مي توانيم متن مورد نظر (Text)، فونت، اندازه و رنگ آن را تنظيم و فاصله دلخواه براي نمايش آن را (Distance) نيز مشخص كنيم. به كمك قسمت Divide مي توان جداكننده اي براي بخش سربرگ از بقيه بخش ها تعريف كرده و رنگ دلخواهي به آن نسبت دهيم.

5. Footer: اين بخش نيز براي اضافه كردن پابرگ روي صفحات استفاده مي شود كه تنظيمات آن مشابه تنظيمات Header است.

6. Play Back: يكي از امكانات بسيار جالبي كه هنگام توليد فايل PDF در اين نرم افزار مي توانيم روي آن اعمال كنيم، امكان پخش خودكار صفحات با قابليت اعمال جلوه هاي ويژه و تنظيم زمان نمايش هر صفحه است. به كمك اين بخش مي توانيم حالت تمام صفحه هنگام اجراي فايل (Open in FullScreen Mode)، رفتن خودكار به صفحه بعد پس از زمان دلخواه (Automatic advance to the next page)، زمان مكث براي هر صفحه (Duration)، قابليت تكرار پس از اتمام اجـــــــراي فايل (Loop)، اعمال جلوه هاي ويژه براي زمان تعويض يك صفحه با صفحه ديگر (Transition) با 14 جلوه مختلف و تنظيم جهت (Direction) و سرعت (Speed) تعويض صفحات را انتخاب كنيم.

7. Water Mark: به كمك اين بخش مي توانيم واترمارك دلخواه خود را براي جلوگيري از استفاده هاي غيرمجاز يا به منظور نمايش متون دلخواه روي كل صفحات اعمال كنيم. پس از فعالسازي اين بخش از قسمت Add Water Mark و انتخاب نحوه نمايش آن (Foreground روي تصوير و Background پشت آن) مي توانيم از بخش Insert text متن دلخواه و از بخش Insert Image تصوير دلخواهي براي آن در نظر بگيريم كه در بخش متن مي توانيم نوع فونت، اندازه و رنگ آن را تنظيم و در بخش تصوير دلخواه خود را از قسمت Path فراخواني كرده و تنظيمات مورد نظر را روي آن انجام دهيم.

در نهايت پس از اعمال تنظيمات مورد نظر به كمك دكمه Refresh Preview در قسمت بالاي پانل OutPut پيش نمايشي از فايل خود را مشاهده مي كنيم و با فشار دكمه Save در پايين پانل OutPut فايل ذخيره مي شود. دقت كنيد قبـــلا بايد در پنجره Content تصاوير مورد نظر را جهت توليد فايل PDF انتخاب كنيم. با فعال كردن گزينه View PDF after save پس از ذخيره سازي فايل PDF فايل ذخيره شده را اجرا كرده و نمايش مي دهد.

در تهيه و توليد فايل هاي PDF توسط اين نرم افزار توجه به چند نكته ضروري است:
1. براي مشاهده جلوه هاي ويژه اعمال شده روي صفحات و تعويض خودكار صفحات بايد نسخه جديدAdobe Acrobat روي سيستم نصب شده باشد و در صورتي كه فايل مورد نظر توسط ساير نرم افزارهاي PDF مثل PDF Reader يا نسخه هاي پايين آكروبات گشوده شود، ممكن است اين جلوه ها بدرستي نمايش داده نشود.

2. در بخش هايي كه امكان اضافه كردن متن فراهم بود مثل سربرگ، پابرگ و واتر مارك، در صورتي كه بخواهيم متون فارسي اضافه كنيم بايد از فارسي نويس مناسب و فونت هاي مربوط به آن استفاده كنيم؛ در غير اين صورت، متون به صورت جدا از هم و معكوس درج خواهد شد.

http://www.beytoote.com

 


 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید