آیین نامه امانت بین کتابخانه ای ثامن
۱۳۹۶-۰۱-۱۰
آیین نامه امانت بین کتابخانه ای ثامن
یکی از شاخص های مهم کتابخانه ها میزان خدمات و دسترسی به اطلاعات می باشد و انتشار روزافزون اطلاعات به اشکال مختلف (کتاب، منابع دیجیتال و الکترونیکی) باعث شده است کتابخانه ها‌ بدلیل محدودیت در بودجه، نیروی انسانی و فضا قادر به گردآوری همه اطلاعات مورد نیاز جامعه استفاده کننده خود نباشند.

 

آیین نامه امانت بین کتابخانه ای ثامن

فصل اول- تعاريف

واژه

تعریف

طرح ثامن

به موجب اين طرح ، كتابخانه مركزي و كتابخانه هاي وابسته درون شهري (مشهد ) كتابهاي مورد نياز اعضاي محقق خود را از طريق امانت بين كتابخانه اي در چارچوب آيين نامه تنظيمي تامین    می کنند.

کتابخانه های پایگاه

كتابخانه مركزي ، کتابخانه های امام صادق (ع)، مسجدالرضا (ع)، آيت ا... شيخ عباس تربتي ، شیخ هاشم قزوینی و شیخ مجتبی قزوینی به عنوان پایگاه امانت بین کتابخانه ای  تعيين و موظف به رعایت قوانین و مقررات آيين نامه و ارائه خدمات به اعضاء بوده و به عنوان رابط با ديگر كتابخانه ها ي شهر مشهد ،جهت امانت بين كتابخانه اي عمل  مي نمايند.

مدارک

كتابهاي  چاپی کلیه کتابخانه های درون شهری آستان قدس رضوی(شهر مشهد)

خدمات امانت مدارک

به خدماتی گفته می شود که مدارک موجود در یک کتابخانه به کتابخانه های دیگر امانت داده می شود.

خدمات تصویر مدارک

به خدماتی گفته می شود که کپی و اسکن از مدارک موجود در یک کتابخانه به کتابخانه دیگری ارسال می شود.

مرکز هماهنگ کننده

قسمتي  است که وظایف هماهنگی طرح را در قالب اجرای دوره ای طرح، تدوین واصلاح مقررات و آیین نامه هر دوره، پذیرش اعضاء و تهیه راهنماها و فهرستهای لازم را به عهده       می گیرد.

کتابخانه سیار

کتابخانه ای است که طبق تقاضاي اعضاء و آيين نامه مدون وظیفه تهیه اصل یا تصویر مدرک از کتابخانه ها ي عضو طرح ثامن را بر عهده دارد.

رابط

فرد یا افرادی هستند که از سوی کتابخانه سیار تعیین می شوند و وظایف کتابخانه سیار را در طرح ثامن به عهده می گیرند.

متقاضی

محققان عضودر یکی از کتابخانه های مرکزی آستان قدس رضوي یا وابسته سطح شهر مشهد

 

فصل دوم- مقررات کلی
ماده1: كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي و کلیه کتابخانه های وابسته  درون شهری آستان قدس رضوی (شهر مشهد)در این طرح شرکت دارند.
ماده2: کلیه کتابخانه ها موظفند بر اساس مقررات و ضوابطي كه در آيين نامه طرح ثامن  تعيين مي‌شود ارائه خدمات نمايند.
ماده3: کلیه کتابخانه های وابسته موظفند گزارش درخواستهای رسیده از جانب اعضاء خود در کمتر از دو روز به کتابخانه های پایگاه اعلام دارند.
ماده4: کتابخانه های پایکاه موظفند، ظرف کمتر از دو روز گزارشی از درخواستهای رسیده از کتابخانه های وابسته را به کتابخانه سیار ارائه دهند.
ماده 5: کتابخانه سیار موظف است در اسرع وقت نسبت به تهیه و ارسال اصل یا تصویر مدرک مورد تقاضا ، به کتابخانه های پایگاه اقدام نمايد.
ماده6: مدت امانت هر مدرک از تاریخ تحویل، به کتابخانه پایگاه دو هفته می باشد، و در صورتی که قبلا رزرو نشده باشد تنها برای یک بار و به مدت دو هفته قابل تمدید است.
ماده7: کتابهای تک نسخه مخزن چاپی و نیز کتب چاپی نفيس، عطف زرد و علوم غریبه ( مجموعه هاي خاص ) به هیچ وجه امانت داده نمی شوند.
ماده 8: حداکثر تعداد صفحات تصویر در خواست شده 50 صفحه می باشد.
ماده9: هزینه دیرکرد، کپی و اسکن؛ برای هر عضو از طریق وجهی که به کتابخانه پایگاه به ودیعه گذاشته می شود کسر می گردد.
ماده10: اعضاء می توانند با مراجعه حضوری به  كتابخانه مركزي و کلیه کتابخانه های وابسته با ارائه كارت عضويت طرح ثامن از خدمات آنها بهره مند شود.
ماده 11: كتابخانه هاي تعيين  شده در آيين نامه طرح ثامن موظفند در صورت مراجعه حضوري اعضاي طرح ثامن حداكثر همكاري و مساعدت را داشته باشند .

فصل سوم- هزينه ها
هزینه صدور کارت: رایگان
هزینه امانت: رايگان
هزینه دیرکرد: هر روز 2000 ریال
حق عضويت سالانه:رايگان
هزينه هاي كپي، اسكن، پرينت و ذخيره سازي اطلاعات طبق تعرفه اي سازمان دريافت مي گردد

فصل چهارم- عضويت

ماده11: اعضا محقق در کتابخانه های مرکزی و وابسته می توانند با ارائه یک قطعه عکس نسبت به دریافت کارت عضویت خود از طریق کتابخانه های پایگاه اقدام نمایند.
ماده12: مدت اعتبار سالانه می باشد و پس از یکسال و تایید کتابخانه پایگاه به مدت یک سال دیگر قابل تمدید می باشد.

فصل پنجم - جريمه ها و موارد انضباطی
  ماده13 : در صورت سوء استفاده از کارت عضويت، عضو خاطی بمدت يکماه از خدمات طرح ثامن محروم و در صورت تکرار، کارت عضويت باطل خواهد گرديد.
ماده 14: در صورت دير کرد در کتب امانتی، اعضاء علاوه بر محروميت از امانت کتاب جريمه نقدی نيز بايد بپردازند.
تبصره 1: تاخير نوبت اوّل: محروميت از دريافت کتاب برابر مدت دير کرد و به ازای هر روز تأخير جريمه نقدی 2000 ريال جهت هر نسخه کتاب.
تبصره2: تأخير نوبت دوم: محروميت از دريافت کتاب دو برابر مدت دير کرد و به ازای هر روز تأخير جريمه نقدی 4000 ريال جهت هر نسخه کتاب.
تبصره3 : در صورتيکه مجموع مدت تأخير در 2 نوبت از 3 ماه بيشتر شود عضويت باطل خواهد شد.
تبصره 4 : در صورت افزايش مبلغ جريمه از قيمت کتاب با نظر مسوول بخشهاي امانت اقدام
می گردد.
تبصره5 : تأخير نوبت سوم: کارت عضويت باطل خواهد شد.
ماده 15: در صورت مفقود شدن کتاب امانتی، عضو موظف است پس از اطلاع به رابط ، اصل کتاب را خريداری و به مسئول بخش مربوطه  تحويل نمايد، و در صورت ناياب بودن کتاب، با نظر کارشناس اداره خدمات کتابداری نسبت به تهيه آن اقدام گردد.
تبصره 6: چنانچه عضو در رابطه با تهيه کتب مفقودی تأخير و سهل انگاری نمايد مشابه (تبصره 1-5 ماده 14 ) عمل خواهد شد.
ماده16: در صورت مخدوش يا پاره شدن کتاب امانتی، هزينه صحافی و مرمت از عضو دريافت خواهد شد. و در صورت ناقص کردن کتاب مشابه ماده15، اقدام می شود.
تبصره7 : در صورتيکه کتاب قابل مرمت نباشد عضو بايد نسبت به تهيه کتاب جهت جايگزينی اقدام نمايد.

این آئین نامه در  پنج فصل ، ..... ماده و ..... تبصره پس از اصلاح و تأیید، در                                   جلسه هیأت مدیره محترم سازمان مورخ     /      /   13  به تصویب رسید  و تا یکسال لازم الاجرا می باشد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید