100 نسخه خطی از آثار شیخ صدوق در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود.
۱۳۹۸-۰۲-۱۱
نگهداری 100 نسخه خطی از آثار شیخ صدوق در کتابخانه وزیری یزد
100 نسخه خطی از آثار شیخ صدوق در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، بیش از 100 نسخه خطی از آثار محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی مشهور به شیخ صدوق از علمای شیعه در قرن چهارم هجری قمری و بزرگترین محدّث و فقیه مکتب حدیثی قم در کتابخانه وزیری نگهداری می شود.
قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین اثر شیخ صدوق موجود در کتابخانه وزیری «من لا يحضره الفقيه» از کتب اربعه شیعه و مهم‌ترین اثر وی، مشتمل بر روایات فقهی شیعه است. این اثر در سال 986 ق به خط نسخ 18 سطری در 556 برگ کتابت و توسط جواد بن محمدجعفر حسنعلی وقف کتابخانه وزیری یزد شده است.
«الاعتقادات» از آثار دیگری است که در علم کلام شیعه با استناد به روایات معصومان به اثبات عقائد شیعه می پردازد. این اثر در سال 995 ق به خط نسخ 13 سطری در 36 برگ کتابت شده، دارای جلد تیماج ضربی است و توسط حجت الاسلام و المسلمین سید علي محمد وزيري وقف کتابخانه شده است.
از دیگرآثار وی «کمال الدين و تمام النعمة» در موضوع غیبت و ظهور امام زمان(عج) است که در سال 1006 ق، در 254 برگ به خط نسخ 35 سطری کتابت و دارای جلد تیماج بوده و توسط حجت الاسلام و المسلمین سید علي محمد وزيري وقف شده است.
از آثار مهم شیخ صدوق «عيون اخبار الرضا(ع)»، کتابی حدیثی درباره زندگی، آثار و روایات امام رضا(ع)است که در سال 1028 ق در 155 برگ به خط نسخ 16 سطری کتابت و دارای جلد تیماج است.
از آثار نفیس شیخ صدوق «علل الشرايع و الاحکام و الاسباب» مشتمل بر روایاتى از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) است که به قلم محمد رضا بن محمد شهميرزادي در سال 1070 ق به خط نسخ 23 سطری در 217 برگ کتابت و دارای جلد تیماج است. این اثر توسط محمود فرساد وقف کتابخانه شده است.
نسخه نفیس دیگر «الخصال» شیخ صدوق است. در این کتاب روایاتی درباره مسائل اخلاقی و اعتقادی جمع آوری شده است. این اثر در سال 1081 ق به قلم حسن بن سليمان به خط نسخ 19 سطری کتابت شده است و توسط محمود فرساد وقف کتابخانه شده است.
نسخه هایی از الامالی شیخ صدوق، التوحید شیخ صدوق و لوامع صاحبقراني(شرح من لا يحضره الفقيه) نیز در این کتابخانه موجود است.

منابع:
https://news.razavi.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید