80 نسخه خطی از آثار محمد بن یعقوب کُلینی معروف به ثقةالاسلام کلینی، فقیه و محدث بزرگ شیعه در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود.
۱۳۹۸-۰۲-۱۱
80 نسخه خطی از آثار شیخ کلینی در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود
80 نسخه خطی از آثار محمد بن یعقوب کُلینی معروف به ثقةالاسلام کلینی، فقیه و محدث بزرگ شیعه در کتابخانه وزیری یزد نگهداری می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، مهمترین اثر کلینی کتاب «کافی» از برجسته‌ترین منابع حدیثی و روایی شیعه و همچنین مهم‌ترین و معتبرترین منبع از کتب اربعه است. این کتاب در سه بخش اصول، فروع و روضه تألیف شده است.
برخی از نسخه‌های موجود از کلینی در این کتابخانه تألیف و برخی شرح و حاشیه بر آثار وی است. قدیمی‌ترین اثر شیخ کلینی در کتابخانه وزیری فروع کافی است که روایات فقهی را در برمی‌گیرد. این اثر در سال 982 ق به خط نسخ 23 سطری و در 276 برگ کتابت شده است.
دیگر نسخه ارزشمند نیز فروع کافی است که در سال 992 ق به قلم حسن بن جمعه زبيدي در 396 برگ به خط نسخ 41 سطری کتابت و دارای جلد تیماج است. این اثر را حجت الاسلام و المسلمین سید علي محمد وزيري وقف کتابخانه کرده است.
از آثار دیگر وی می‌توان به روضه الکافی اشاره کرد که در سال 1057 ق به قلم نظام بن محمد شيرازي در 126 برگ به خط نسخ 21 سطری کتابت و توسط محمد عسکری وقف کتابخانه شده است.
احادیث اعتقادی از دیگر آثاری است که در سال 1093 ق در 336 برگ به خط نسخ 21 سطری کتابت و این اثر را غلامعلی رئیسی وقف این کتابخانه کرده است.
بر کتاب کافی شرح و حاشیه‌های متعددی نوشته شده، از جمله شرح موجود در کتابخانه، مرات العقول فی شرح الکافی است که علامه مجلسی شارح آن است. از ویژگی‌های این شرح بررسی‌های سندی در قالب جمله‌های کوتاه، شرح و گستردگی در مفاهیم مشکل روایات است. این اثر در قرن 13 ق به خط نسخ 23 سطری در 152 برگ کتابت شده است.
شرح ارزشمند دیگر موجود در کتابخانه الصافی فی شرح الکافی است. شارح آن ملا خلیل غازی قزوینی از عالمان شیعه در قرن یازدهم است. این اثر در سال 1090ق به قلم حاتم بن مير علي به خط نسخ و نستعلیق در 202 برگ کتابت شده است. این اثر را حجت الاسلام و المسلمین سید علي محمد وزيري وقف کتابخانه کرده است.

منابع:
https://news.razavi.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید