به همت کارشناسان فضای مجازی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی صورت گرفت:
۱۴۰۱-۰۱-۰۸

رونمایی از پایگاه تخصصی نوروز در کتابخانه دیجیتال رضوی

پایگاه تخصصی نوروز در کتابخانه دیجتال رضوی در دسترس محققان و پژوهشگران سنت های آیینی قرار گرفت.

به گزارش گنجینه رضوی، علی ضرابی؛ مدیر کتابخانه دیجیتال سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در مراسم رونمایی از این پایگاه مطالعاتی، تسهیل جستجوی های تخصصی برای یافتن منابع مطالعاتی پژوهشگران را یکی از کارکردهای پایگاه‌های تخصصی مطالعاتی عنوان کرد.


وی تجمیع منابع مطالعاتی آیین‌های باستانی همچون نوروز را از جمله اقداماتی در کتابخانه دیجیتال رضوی عنوان کرد که تا کنون در این قالب کمتر به آن پرداخته شده است.  


ضرابی این پایگاه را مشتمل بر یک هزار منبع دیجیتال اعم از نسخه خطی، چاپ سنگی، کتاب چاپی، مقاله، سند، عکس، فیلم، بریده جراید، کتاب الکترونیکی و نشریه عنوان کرد و گفت: کتاب‌های چاپی فارسی و عربی بخش اعظم منابع دیجیتال این پایگاه را به خود اختصاص داده و تعداد محدودی از نسخه‌های خطی و کتاب‌های چاپی قبل از 1320 در این پایگاه تخصصی وجود دارد که به مرور زمان با منابع دیجیتال جدید غنی‌تر خواهد شد.


وی افزود: دسترسی به منابع اطلاعاتی این پایگاه برای محققان در اقصی نقاط دنیا آزاد خواهد بود و دیگر آثار موجود به دلیل حفظ حق مولف صرفاً از طریق ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال آستان قدس رضوی در سراسر کشور و همچنین سامانه‌های خدمات تحویل مدرک و امانت دیجیتال این کتابخانه به اشخاص حقیقی واگذار می‌شود.


ضرابی افزود: کتابخانه دیجیتال رضوی تا کنون بیش از 45 پایگاه تخصصی مطالعاتی را با موضوعات ائمه معصوم(ع)، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سایر مناسبت‌های ملی و مذهبی راه‌اندازی کرده است که به صورت روزانه در حال به روزرسانی است و پژوهشگران می‌توانند از خدمات این پایگاه در قالب جستجوهای ساده و پیشرفته، مطالعه آنلاین و امانت منابع دیجیتال و تحویل مدرک بهره‌مند شوند.


گفتنی است پژوهشگران و عموم علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به درگاه اینترنتی digital.aqr.ir و یا ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال آستان قدس رضوی در سراسر کشور از خدمات این پایگاه بهره‌مند شوند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید