۱۴۰۰-۰۱-۱۰

مجموعۀ خطی و سنگی

در حال حاضر در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، بیش از پنجاه و هفت هزار نسخه کتاب خطی، بیست و دو هزار قرآن خطی، نزدیک به دو هزار نسخۀ دستنویس و سه هزار نسخۀ عکسی موجود است. برخی از این نسخ خطی و مصاحف شریف، به غایت، نفیس و منحصر است.

این کتابخانه همچنین با داشتن پنجاه و دو هزار کتاب چاپ سنگی، به عنوان بزرگترین گنجینۀ کتاب‌های چاپ سنگی کشور شناخته می‌شود. گفتنی است، کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی دارای نسخه‌های خطی نفیس و ارزشمند است. این کتابخانه از سال 1351 شمسی اقدام به تهیۀ میکروفیلم از نسخه‌های خطی نمود و از سال 1387 با تجهیز بخش فیلمتک به دستگاه‌های پیشرفتۀ متعدد، از قبیل دوربین‌های دیجیتال و آرشیو رایتر، روند دیجیتال‌سازی منابع را به صورت جدی آغاز و چرخۀ کاملی از منابع پشتیبان، شامل میکروفیلم، فایل دیجیتال و tape نوری را ایجاد کرد و امکان خدمت‌رسانی و عرضۀ این منابع را به پژوهشگران داخلی و خارجی، با ایجاد کتابخانۀ دیجیتال در گسترۀ وسیع و بین المللی، فراهم نمود.
     خدمات در مرکز نسخ خطی، به صورت حضوری و غیرحضوری ارائه می‌شود. فهرست‌نگاران، کتابشناسان، استادان، دانش‌پژوهان، نویسندگان و دانشجویان می‌توانند به صورت حضوری از کتابخانۀ تخصصی مخطوطات استفاده کرده و به مطالعۀ فایل دیجیتال کتب خطی، سنگی، عکسی و میکروفیلم بپردازند.
      مراجعان، با استفاده از نرم‌افزار کتابخانۀ آستان قدس رضوی، امکان جستجوی اطلاعات کتاب‌شناختی منابع خطی و کتاب‌های چاپ سنگی را دارند. پژوهشگران می‌توانند با راهنمایی و معرفی کتابدار کتابخانۀ تخصصی مخطوطات، برای کسب مشاوره و رسیدن به پاسخ سؤال‌هایشان در زمینۀ کتب خطی(نسخه شناسی و کتابشناسی)، به کارشناس و ارزیاب کتب خطی مراجعه و فایل دیجیتال نسخۀ خطی را دریافت کنند.
      کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی، علاوه بر حضوری، به صورت غیرحضوری نیز خدمات خود را ارائه می‌کند؛ به این ترتیب که کاربر، ثبت نام اولیه را در سامانۀ مذکور انجام داده و از طریق پایگاه نسخ خطی، موضوع مورد نظر خود را جستجو کرده و با مشاهدۀ صفحاتی از نسخۀ مذکور، در صورت تمایل به تهیۀ آن، درخواست خود را ثبت می‌کند و در طی حداکثر 10 روز، نسخۀ خطی به پروفایل شخصی او در کتابخانۀ دیجیتال ارسال می‌شود.                                                                         

      برای آشنایی با چگونگی استفاده از کتابخانۀ دیجیتال و استفاده از خدمات تحویل مدرک، لطفاً راهنمای کتابخانۀ دیجیتال را در سایت، مطالعه نمایید؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص منابع خطی و سنگی، می‌توانید با شمارۀ  05132232004 داخلی 3378  با کارشناسان مربوط، تماس بگیرید.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید