۱۳۹۸-۰۴-۰۱

اهدای کتب نفیس با موضوع تمبر و سکه به موزۀ رضوی

مجموعه‌ای کم‌یاب از کاتالوگ‌ها و کتاب‌هایی با موضوع تمبر و سکه چاپ انگلیس و آلمان به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا شده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مسئول گنجینۀ تمبر، سکه و اسکناس موزۀ آستان قدس رضوی از اهدای بیش از 60 کتاب و کاتالوگ منحصربه‌فرد چاپ انگلیس و آلمان با موضوع سکه و تمبر خبر داد. محمدحسین یزدی‌نژاد با بیان این‌که این مجموعۀ اهدایی ارزش زیادی دارد و از جمله در پژوهش‌های سکه‌شناسی شامل شناسایی سکه‌ها، پادشاهان دوره‌های مختلف، سلسله‌های تاریخی و تاریخ ضرب سکه‌ها بسیار مورد رجوع و استفادۀ سکه‌شناسان و محققین است، افزود: این مجموعۀ نفیس به دست «یحیی عزیزی» از انگلیس به گنجینۀ سکه، تمبر و اسکناس آستان قدس رضوی اهدا شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کاتالوگ‌های اهدایی این مجموعه، اطلاعات جامعی از سکه‌های تاریخی کشورهای اروپای باستان شامل روم، یونان، فینیقی‌ها و سلسله‌های دیگر و اطلاعاتی از تمبرهای کشورهای مختلف جهان درج شده است.

یزدی‌نژاد بیان کرد: همچنین کتاب‌های اهدایی این مجموعه شامل کتب باستان‌شناسی و تاریخ جهان است که در نوع خود، نفیس و منحصر‌به‌فرد است.

در ادامه، در گفتگو با این اهداکنندۀ افغانستانیِ مقیم انگلیس، وی با بیان این‌که پس از بازدید از گنجینۀ تمبر، سکه واسکناس، این گنجینه را بسیار غنی دیدم اضافه کرد: گنجینۀ تمبر، سکه و اسکناس آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین مجموعه‌هایی است که تاکنون دیده‌ام و هنگام بازدید تصمیم گرفتم مجموعۀ ارزشمندی را که در طول سالیان جمع‌آوری کرده‌ام، به این موزه اهدا کنم.

وی تصریح کرد: تمبرها و سکه‌های گنجینه بسیار توجه مرا جلب کرد؛ به‌ویژه اطلاعاتی که در مورد هر سکه در ویترین و در محل نمایش سکه‌ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است، مطالب ارزشمندی بود که باعث می‌شود مراجعه‌کننده هنگام بازدید، به صورت مختصر و مفید و جامع و کامل درمورد اشیای به‌نمایش‌درآمده آگاهی پیدا کند.

گفتنی است که گنجینۀ تخصصی سکۀ موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های سکه در ایران و خاورمیانه است که در طی سال‌های گذشته با همکاری مجموعه‌داران اهداکننده و کارشناسان برجستۀ سکه از ایران و سایر کشورها، مجموعه‌ای ارزشمند و متنوع از سکه‌های ایران و جهان را گردآوری، مستندسازی و نگهداری نموده و بخشی از این مجموعۀ ارزشمند را در معرض دید بازدیدکنندگان علاقه‌مند قرار داده است. این گنجینه علاوه بر مجموعۀ سکه‌ها، کتابخانه‌ای غنی از منابع تخصصی مربوط به به مطالعات سکه‌شناسی را در اختیار دارد و با محققان و دانشجویان رشته‌های تاریخ، باستان‌شناسی، هنر و... درمقاطع مختلف تحصیلی همکاری پژوهشی داشته است

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید