۱۳۹۸-۰۴-۰۵

شاهکار نقاشی صنیع‌الملک به موزۀ رضوی رسید

تابلوی نقاشی نفیسی مربوط به سال 1205 قمری، با تصویر نیم‌تنه از نادرشاه افشار که امضای غفاری، از اجداد کمال‌الملک نقاش، در پایین آن مشهود است، به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی از اهدای تابلوی نفیسی مربوط به سال 1205 قمری خبر داد که در آن، تصویری نیم‌تنه از نادرشاه افشار به شکل هنرمندانه‌ای بر روی چرم طبیعی در ابعاد 30 در 40 سانتی‌متر خلق شده و نمونۀ آن از جنس چرم تاکنون در جایی مشاهده نشده است.

مهدی قیصری‌نیک با بیان این‌که این شاهکار نفیس به دست بانو «طاهرۀ امیری فَرُّخَد» به نیت پیشکش به آستان حضرت رضا(ع) به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا شده است، افزود: نکتۀ قابل توجه در این اثر هنری، امضای پایین تابلو است که به نام «غفاری» (میرزا ابوالحسن غفاری ملقب به صنیع‌الملک 1192 تا 1245 ق) درج شده و نشان می‌دهد این اثر متعلق به یکی از هنرمندان خاندان بزرگ غفاری و عموی محمد غفاری مشهور به کمال‌الملک است.

وی افزود: این تابلوی نقاشی، تصویر چهرۀ نادر را با تاج سلطنت به صورت شمایلی که در تاریخ وصف شده، نشان می‌دهد و در چهار گوشۀ اثر، جای چهار مُهر از نقاشان معروف یا مُهرهای سلطنتی به چشم می‌خورد.

قیصری‌نیک تصریح کرد: اهداکنندۀ این تابلوی نفیس، همراه با آن، مجموعه‌ای از سکه‌های چکشی کم‌یاب مربوط به سلسله‌های اشکانی، ساسانی، افشاری و قاجاری را به گنجینۀ سکۀ موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کرده که از ارزشمندترین سکه‌های آن، سکۀ 5 مثقالی شاهرخ افشار، پسرنادرشاه افشار است.

در ادامه، اهداکنندۀ این آثار نفیس، با بیان این‌که تاکنون مراکز مختلفی برای خریداری این آثار، مبالغ هنگفتی را پیشنهاد کردند، خاطرنشان کرد: نیتم از ابتدا تقدیم این آثار به آستان حضرت رضا(ع) بود؛ چرا که اینجا خانۀ حضرت رضاست و بهترین مکان از نظر نگهداری و ماندگاری، نمایش، مرمت در صورت نیاز و... برای نگهداری چنین آثاری است.

این بانوی 75 ساله ادامه داد: پسرم، «جعفر اسدی فرّخد»، مجموعه‌دار است و به نیت اینکه این آثار که میراث تمدن و تاریخچۀ این کشور و هویت جوانان ماست، از کشور خارج نشود این آثار را خریداری می‌کند و تاکنون چندین بار آثار ارزشمندی را شامل اسناد، کتب خطی، سکه و اسکناس و... به آستان حضرت رضا(ع) اهدا کرده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید