۱۳۹۸-۰۴-۰۶

«بُزقاب» در شمس بررسی شد

پنجاهمین نشست ادبی شمس به نقد و بررسی کتاب نویسندۀ نیشابوری پرداخت.

به گزارش گنجینۀ رضوی، در پنجاهمین نشست ادبی شمس، کتاب «بزقاب» اثر مصطفی بیان با حضور نویسندۀ اثر و جمعی از نویسندگان، منتقدان و ادب‌دوستان مشهدی و نیشابوری در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این نشست که اجرای آن را مجتبی انوریان یزدی برعهده داشت، ابتدا رئیس روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به بیان سخن پرداخت. محمدجواد قوی تصریح کرد: تاکنون پنجاه نشست ادبی در کتابخانه برگزار شده است که از این میان، 8 نشست با عنوان «مهمان» در 8 شهرستان مختلف خراسان رضوی برگزار شده و این بار میزبان نویسندۀ نیشابوری هستیم. وی افزود: امیدواریم به‌زودی این نشست در دیگر شهرهای کشور هم برگزار شود تا زمینۀ ارتباط بیشتر نویسندگان با یکدیگر و ارتقای ادبیات داستانی فراهم شود.

در ادامه نویسندۀ بزقاب توضیح داد: سعی کردم در این کتاب به مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... بپردازم و با توجه به این‌که در داروخانه کار می‌کنم، شانس بیشتری برای آشنایی با افرادی از طیف‌های مختلف جامعه داشتم.

سپس دکتر محمد ریاحی ضمن اشاره به این‌که افرادی که قلم به دست‌ می‌گیرند به طور کلی قابل ستایش‌اند، توضیح داد: تنها استفاده از استعاره، تشبیه، مجاز و... متن را ادبی نمی‌کند بلکه نوع تلفیق و ترکیب آن‌ها در یک ساماندهی مشخص و در بیان مفاهیمی پنهان، ساحت ادبیات را متجلی می‌کند.

این منتقد مشهدی افزود: داستان ادبی باید امکان تأویل و عبور از متن به فرامتن راداشته باشد؛ وگرنه داستانی تخت و سطحی خواهد شد که با مسائل برخوردی ابتدایی و مستقیم دارد.

در پایان، براتی کجوان، نویسنده و منتقد مشهدی، با بیان این‌که آنچه یک نویسنده در کتابش می‌آورد، نتیجۀ یک تجربۀ زیستی است، اضافه کرد: موضوع بیشتر داستان‌ها جذاب بود اما گاهی کلی‌گویی و چیده‌نشدن منطق داستان و استفاده از زاویه‌دید سوم‌شخص به اثر ضربه زده است.

گفتنی است که «بُزقاب» مجموعه‌ای داستان کوتاه است که برخی داستان‌های آن، برگزیدۀ نهمین دورۀ مسابقۀ داستان‌نویسی مجلۀ اطلاعات هفتگی، دومین جشنوارۀ ادبی بسیج قشم، دومین جشنوارۀ ادبی یزد است و برخی داستان‌ها به مرحلۀ نهایی ششمین جایزۀ ادبی لیراو، ششمین جشنوارۀ سراسری داستان انقلاب و یازدهمین جشنوارۀ سراسری شعر و داستان جوان سوره راه یافته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید