۱۳۹۸-۰۴-۱۹

ظرف کلید ضریح مطهر رضوی به قدمت قرن 9 قمری

جعبۀ فولادی ظرف کلید ضریح مطهر رضوی متعلق به قرن نهم هجری قمری در موزۀ آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی از نمایش جعبۀ فولادی ظرف کلید ضریح مطهر رضوی متعلق به قرن نهم هجری قمری به مناسبت ایام دهۀ کرامت خبر داد.

مهدی قیصری‌نیک با بیان این‌که این ظرف، جعبۀ فولادی ظریفی است که ابتدا قلمدان بوده، افزود: به علت ارزش هنری والایی که این شیء داشته، در سال 1119 هجری قمری به دستور شاه‌سلطان حسین صفوی به عنوان «ظرف کلید ضریح مطهر حضرت رضا(ع)» اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: بدنه‌ها و در ظرف، مزیّن به نقش‌های ترنجی و قلمدانی مشبّک بسیار ظریفی است که درون شبکه‌ها، گل‌وبرگ‌های ریز اسلیمی و اشعاری در ستایش قلم با نهایت دقت و ظرافت خلق شده است.

قیصری‌نیک به خالق این اثر هنری اشاره کرد و گفت: «محمدکاظم» سازندۀ این اثر گرانبها و کم‌نظیر، نام خود را در یکی از ترنج‌ها، رقم زده که تاریخ و نحوۀ اهدا و نام اهداکننده با طلا روی در جعبه، در فاصلۀ ترنج‌ها و قلمدانی‌ها با خط نستعلیق خوش با نهایت ظرافت کوفته‌گری شده است.

وی تصریح کرد: همچنین حدود 40 عدد قفل و کلید به‌کارگرفته‌شده در حرم مطهر رضوی که از آن جمله قفل طلا و قفل مگسی است، در گنجینۀ تاریخ حرم رضوی به نمایش درآمده است.

گفتنی است که در گنجینۀ تاریخ مشهد حرم مطهر رضوی آثاری به نمایش درآمده که در گذشته در حرم مطهر رضوی نصب بوده و یا در آنجا مورد استفاده قرار می‌گرفته است که از جملۀ آن، محراب‌های زرین‌فام، جاروی پر طاووس با دستۀ مرواریددوزی‌شده، شمع، پیه‌سوز، چراغ‌های فیتیله‌ای و نفتی، آینه و دیگر وسایل روشنایی است که در محل موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر، پذیرای علاقه‌مندان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید