۱۳۹۸-۰۴-۲۰

خوانش اشعار رضوی در دورهمی کتابخانۀ رضوی

خوانش اشعار رضوی در دورهمی کتابخانۀ رضوی

به مناسبت دهۀ کرامت، کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، نشستی صمیمانه را با اهالی شعر و ادب، با موضوع خوانش اشعار رضوی برگزار کرد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، به همت کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برنامۀ نشست خوانش متون کهن فارسی که در مناسبت‌های مختلف در این کتابخانه برگزار می‌شود، به مناسبت ایام دهۀ کرامت، با حضور استاد علی کرامتی‌مقدم، به خوانش و بررسی شعر رضوی اختصاص یافت.

استاد ادبیات فارسی در این نشست با بیان اینکه شعر آیینی یکی از برجسته‌ترین انواع شعر فارسی به‌خصوص در ادبیات شیعی است، ابراز کرد: توصیف احساسات شخصی دربارۀ ائمۀ معصومین علیهم‌السلام در ادبیات آیینی، مضامین مختلفی را خلق کرده که از جملۀ آن، مفاهیمی همچون آرزوی زیارت حضرت رضا(ع)، حاجت‌طلبی دربارۀ نیازهای مادی و معنوی که شاعر سعی می‌کند خود را با سرودن شعر التیام دهد، توصیف شاعران دربارۀ بارگاه منور رضوی و احساس حضور در حرم، توصیف سیرۀ عملی و علمی امام رضا(ع)، تبیین اندیشه‌های ائمۀ اطهار(ع)، ویژگی‌های شخصیتی امام رضا(ع) و جایگاه علمی ایشان و مسائلی از این دست است که در شعر رضوی زیاد دیده می‌شود.

کرامتی‌مقدم به توضیح انواع ستایش در شعر پرداخت و گفت: حمد مخصوص خداست و نعت، ستایش پیامبر از روی اعتقاد است که بیشتر شعرا در متون کهن ادبیات از حمد و نعت در ابتدای سروده‌هایشان استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: مدح ستایش انسان‌های معمولی نه از سر اعتقاد بلکه از سر منفعت مادی و معنوی است که نمونۀ آن سرودن شعر برای سلاطین است و منقبت از روی اعتقاد به ائمۀ اطهار و اولیای دین سروده می‌شود که نمونۀ آن، اشعاری است که برای ابراز ارادت به امام رضا و دیگر ائمۀ اطهار علیهم‌السلام سروده می‌شود.

وی برخی دیگر از مسائلی را که در شعر شاعران رضوی انعکاس یافته برشمرد و گفت: شفای دردهای مادی و معنوی، کرامت به عنوان مسئلۀ خارق العاده‌ای که از افراد معمولی برنمی‌آید، عنایت امام رئوف به زائرین و مجاورین، ایام حیات امام از زمان ولادت تا شهادت، حوادث تاریخی همچون به توب بستن مسجد گوهرشاد توسط روس‌ها و... در بسیاری از شعرها ظهور و بروز داشته است.

کرامتی‌مقدم با تأکید بر اینکه رسالت شعر رضوی، تبیین معارف رضوی است و شاعر قبل از هر چیز باید معارف خود را نسبت به اهل بیت زیاد کند و سپس این معارف را در شعرش انعکاس دهد، افزود: برخی اشعار آیینی معرفت‌بخشی ندارد، در صورتی که ما نیازی که امروز در جامعه داریم، معرفت‌افزایی و سرودن اشعار معرفت‌بخش و تزریق آن به جامعه است.

وی در پایان برنامه ضمن معرفی چند اثر ارزشمند با موضوع شعر رضوی همچون «خورشید خراسان»، حضار را به خوانش ابیاتی به دلخواه از کتب برگزیده دعوت کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید