۱۳۹۸-۰۴-۲۶

دوازدهمین جشنوارۀ بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی آغاز به کار کرد

افتتاحیۀ دوازدهمین جشنوارۀ بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی در سالن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد. دبیر این جشنواره از تحول کیفی دوازدهمین جشنواره در حوزه‌های مختلف آن خبر داد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، صبح امروز افتتاحیۀ دوازدهمین جشنوارۀ بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار شد. دبیر این جشنواره با تبیین اهداف جشنواره، احیای امر اهل‌بیت(ع) را از مهم‌ترینِ این اهداف برشمرد و اظهار داشت: امام‌رضا(ع) به عالم آل‌الله ملقب هستند و از این رو یکی از جلوه‌هایی که باید بیش از دیگر جلوه‌ها در این آستان بدرخشد، عِلمیت این دستگاه است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی با اشاره به هدف‌گذاری تولیت سابق آستان قدس برای تبدیل شدن مشهد به مرجعیت علمی کشور، خاطرنشان کرد: این امر کاملا مبنایی است و با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل آستان قدس رضوی، تحقق این امر دور از دسترس نیست. وی به اقدامات علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از دوران پیش‌دبستانی تا بالاترین مقاطع تحصیلی اشاره کرد و اظهار داشت:درحوزۀ تولید علم نیز آوازۀ تألیفات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس به همه جا رسیده است.

وی افزود:کتابخانۀآستان قدس رضوی با 120هزار نسخۀخطی نفیس،14 میلیون برگ سند ارزشمند و اشیاء موزه‌ای نادر یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای این هدف است و قطعاً می‌تواند عنصری تاثیرگذار در تحقق مرجعیت علمی باشد.

مهندسی بنیادین در دوازدهمین جشنواره

وی با بیان اینکه در جشنواره کتاب سال رضوی یک مهندسی بنیادین اتفاق افتاده، به تشریح تحول‌‌های رخ داده پرداخت. حسینی محور این جشنواره را همچنان حول فرهنگ رضوی اعلام کرد و گفت: موضوع خاندان حضرت، نسبت به سال‌های گذشته توسعۀ مفهومی خواهد داشت و اجداد مطهر امام‌رضا(ع) را نیز شامل می‌شود. وی گفتمان تمدن اسلامی معطوف به بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی را یکی از محوری‌ترین بخش‌های جشنواره ذکر و تصریح کرد: تولیدات علمی در قالب کتاب و دیگر محصولات، این هدف را تأمین خواهد کرد.

دبیر جشنوارۀ انتخاب کتاب سال رضوی توجه به نیازهای بین‌المللی را نیز یکی دیگر از محورهای جشنواره خواند و بیان کرد: درحوزۀ بین‌الملل از لحاظ نظری و منطقی، معضلاتی وجود دارد که این موارد پس از تحقیق باید تبدیل به محصول علمی شود. وی ادامه داد: در هفته‌های آینده، همکاران ما موضوعات پژوهشی اولویت‌دار سازمان را اعلام خواهند کرد و این موارد نیز در قالب جشنواره گنجانده می‌شود.

ما زندان‌بان نیستیم

حسینی در بخشی دیگر از سخنانش، منابع نفیس کتابخانۀ آستان قدس رضوی را سرمایه‌ای ارزشمند لقب داد و اظهار داشت: ما زندان‌بان این تُراث نیستیم و پس از صیانت از آنها، مأموریت مهم‌تری داریم و آن احیا است. وی اقدامات این سازمان را در راستای احیای منابع برشمرد و تصریح کرد: در یک مرحله، 20هزارنسخه خطی ارزشمند را در سایت قرار دادیم و 40هزار نسخۀ دیگر آماده برای بارگذاری است. دسترسی مؤسسات پژوهشی را به منابع کتابخانه اعم از چاپی، خطی و اسناد تسهیل کردیم. در ایام دهۀ کرامت 10 ایستگاه مطالعه را رونمایی کردیم و این توانایی را داریم که با همکاری رایزن‌های فرهنگی، دسترسی محققان به این منابع را در بیش از 100 کشور فراهم کنیم.

رونمایی از پایگاه تخصصی امام‌رضاشناسی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: پایگاه تخصصی امام‌رضاشناسی یکی از آرزوهای ما بود و امروز با رونمایی از این پایگاه دیجیتال، آن را هم کلید می‌زنیم و به زودی این پایگاه به یکی از جامع‌ترین پایگاه‌های تخصصی امام‌رضا(ع) با محصولات مختلف تبدیل می‌شود. وی همچنین از ایجاد کتابخانۀ جامع دیجیتال فهارس نسخ خطی جهان در آیندۀ نزدیک خبر داد و ادامه داد: در بحث دیپلماسی کتاب هم در حال رایزنی برای دست یافتن به تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی با کتابخانه‌ها وموزه‌های معتبر دنیا هستیم که تاکنون آلمان، مصر، ترکیه، اتریش و فرانسه از این همکاری ها استقبال کرده‌اند.

گفتنی است، خاکسار قهرودی،قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی؛ دکتر پورمرجان، معاون توسعۀ روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ دکتر مروارید، مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛ دکتر فقهی‌زاده،معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهندس برازش، مدیر بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مرویان حسینی مدیر بنیاد پژوهش‌های ‌اسلامی آستان قدس رضوی از مهمانان ویژۀ این مراسم بودند.

در این مراسم از پوستر دوازدهمین جشنوارۀ بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی رونمایی شد. همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی «محورهای تمدنی گام دوم انقلاب و نقش آستان قدس رضوی در پیشبرد آن» و «راهکارهای ارتقاء جشنوارۀ کتاب سال رضوی» نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید