۱۳۹۸-۰۵-۱۹

200 نسخۀ کهن از «مسلم‌بن عقیل» به زبان فارسی، عربی و اردو در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی

بیش از 200 نسخۀ خطی و چاپ سنگی با موضوع «مسلم‌بن عقیل» به سه زبان فارسی، عربی و اردو در مرکز نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
به گزارش گنجینۀ رضوی، کارشناس‌مسئول مرکز نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی با بیان این‌که «مسلم‌بن عقیل‌بن ابی‌طالب»، پسرعموی امام حسین(ع) و سفیر او در کوفه در قیام عاشورا بود، از وجود بیش از 200 نسخۀ خطی و چاپ سنگی با این موضوع که برخی در زمان حیات مؤلف کتابت شده است، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی خبر داد.
سیدمحمدرضا فاضل هاشمی دراین باره افزود: نسخه‌ای با نام «ده مجلس» در موضوع اخبار و مقتل در سال 1172 هجری قمری به قلم «غلام حسن» کتابت شده که دو مجلس پنجم و ششم آن دربارۀ شهادت امام حسین(ع) و مسلم بن عقیل است.
وی تصریح کرد: نسخه‌ای با نام «مجمع المصائب فی نوائب الأطائب» از قریش بن محمد حسینی قزوینی در سال 1241 هجری قمری و در زمان حیات مؤلف کتابت شده است.
فاضل هاشمی به دو نسخۀ خطی دیگر اشاره و اضافه کرد: نسخه‌ای با نام «الدمعه الساکبه و المصیبه الراتبه» از آقامحمدباقربن عبدالکریم بهبهانی در سال 1279هجری قمری به قلم ابوالقاسم شریف قزوینی در نجف اشرف کتابت شده و «طوفان البکاء»از جوهری به موضوع شهادت مسلم بن عقیل پرداخته است.
وی در پایان به برخی نسخه‌های چاپ سنگی که در بیان سرگذشت و شرح احوال مسلم بن عقیل به زبان فارسی و عربی تألیف شده است، اشاره کرد و گفت: «سوانح عمری حضرت مسلم بن عقیل» چاپ 1973 میلادی در کراچی، «جناب مسلم بن عقیل» از علی‌نقی نقوی نصیرآبادی به زبان اردو که درسال 1956 میلادی در لکنهو به چاپ رسیده و نسخه‌ای با نام «حضرت مسلم بن عقیل» چاپ 1378 قمری به زبان اردو، از نسخه‌های چاپ سنگی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید