۱۳۹۸-۰۶-۰۴

گنجینۀ مدال رضوی، آیینۀ افتخارات کُشتی ملی

بیش از 360 مدال در گنجینۀ مدال آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از این میان، افزون بر یکصد مدال مربوط به ورزش کُشتی است که به مناسبت روز کُشتی، در این گنجینه به نمایش درآمده است.
به گزارش گنجینۀ رضوی، گنجینۀ مدال آستان قدس رضوی با دارابودن 6 ویترین شامل مدال‌های رشته‌های مختلف ورزشی و مدال‌های علمی، بیش از 362 عدد مدال را در خود جای داده است که از این تعداد 100 مدال، اهدایی مدال‌آوران رشتۀ کُشتی است.
مسئول گنجینۀ مدال آستان قدس رضوی از اولین اهداکنندۀ مدال به این گنجینه یاد کرد و توضیح داد: ارادت خالصانۀ مرحوم جهان‌پهلوان تختی به امام رضا(ع) موجب شد تا وی در وصیت‌نامۀ خود نسبت به اهدای مدال‌هایش به موزۀ رضوی به خانوادۀ خود سفارش کند که این امر در سال‌های اولیۀ پس از پیروزی انقلاب اسلامی (دهۀ 60 خورشیدی) محقق گردید و در حال حاضر 36 مدال و یادبود از این پهلوان جوانمرد، در این گنجینه به نمایش درآمده است.
عبدالحسین ملک‌جعفریان افزود: بازوبند پهلوانی سال‌های 35-36-1337 خورشیدی ایران، مدال طلای المپیک ملبورن 1956 میلادی، مدال نقرۀ پانزدهمین مسابقات المپیک هلسینگی فنلاند 1952 میلادی، مدال نقرۀ مسابقات جهانی کشتی فنلاند 1951 میلادی و مدال نقرۀ هفدهمین دورۀ المپیک رم 1960 میلادی، از مهم‌ترین مدال‌های جهان‌پهلوان تختی در گنجینۀ مدال آستان قدس رضوی است.
وی به آخرین اهداکنندۀ مدال رشتۀ کشتی اشاره و تصریح کرد: «علیرضا دبیر»، قهرمان جهان و المپیک نیز در سال 1396 تعداد 15 مدال خویش را از جمله مدال طلای کشتی مسابقات المپیک سیدنی-استرالیا2000 میلادی، مدال طلای کشتی مسابقات جهانی آمریکا2000 میلادی، مدال طلای کشتی مسابقات جهانی آمریکا 1999 میلادی، مدال طلای کشتی مسابقات جهانی آمریکا 2001 میلادی و کمربند قهرمانی جهان در سال 1998 میلادی را به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کرد.
ملک‌جعفریان در پایان، امید نوروزی، مجید خدایی، حسن یزدانی، شمس الدین سیدعباسی، پهلوان رضا سوخته‌سرایی، رضا رمضان‌زاده، عبدالرضا کارگر، کمیل قاسمی، امیر توکلیان، حاجی‌زادۀ جویباری و حبیب‌الله اخلاقی را دیگر مدال‌آوران عرصۀ کشتی عنوان کرد که مدال‌های خود را در عرصه‌های بین‌المللی به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید