۱۳۹۸-۰۶-۰۵

محمدبن‌زکریای رازی زنده است

رئیس دانشکدۀ طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین نسخۀ خطی «مفید الخاص فی علم الخواص»، از آثار منسوب به محمدبن زکریای رازی که در موزۀ آستان قدس رضوی برگزار شد، این دانشمند و طبیب ایرانی را یک الگوی زنده برای جامعۀ کنونی دانست.
به گزارش گنجینۀ رضوی،دکتر مهدی یوسفی در این مراسم که هم‌زمان با روز داروسازی و بزرگداشت محمدبن زکریای‌رازی، در ویژه‌برنامۀ سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه رازی نمرده است و باید او را زنده نگه داشت، به بیان نکاتی در خصوص این دانشمند و حکیم قرن 3هجری پرداخت. وی با انتقاد از کسانی که معتقدند طب سنتی متعلق به گذشته است، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که اینگونه سخن می‌گویند اشراف به طب سنتی و منش و روش این حکمای کهن ندارند.
رازی و ابن‌سینا؛ وجه اشتراک طب سنتی ایران و غرب
یوسفی با بیان اینکه بیش از 200 کتاب و مقاله را منتسب به رازی می‌دانند، افزود: رازی در زمینه‌های پیشگیری، آموزش، پژوهش، درمان و نگاه به جامعه، یک الگوی درخور توجه برای امروز است. وی خاطرنشان کرد: اگر به برخی حکمای خودمان برگشت داشته باشیم، می‌توانیم در سیستم سلامت، از منش و روش آنهاکمک بگیریم و یکی از برجسته‌ترین افراد در این حوزه که در کنار علی‌بن‌عباس اهوازی، ابن‌سینا و علی‌بن‌ربن طبری، چهار پایۀ اصلی دانش طب ایرانی را تشکیل می دهند، محمدبن زکریای رازی است. وی در این خصوص به روایت دنبای غرب اشاره کرد و گفت: حتی اگر بخواهیم روایت غربی‌ها را بپذیریم، آنها معتقدند که ابن سینا و رازی، در کنار بقراط و جالینوس، چهار پایۀ طب بقراطی را تشکیل می‌دهند.
رئیس دانشکدۀ طب ایرانی و مکمل مشهد به برخی ویژگی‌های این دانشمند و طبیب ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه‌محور بودن، امروزه یکی از شاخص‌های دانشگاه‌های نسل 4 است و این ویژگی را نه‌تنها رازی داشت، بلکه او درحال عملیاتی کردن دانشگاه نسل 5 بود.
درمان بیماری با ادویه‌های آشپزخانه
یوسفی همچنین، توجه ویژه به فقرا؛ انجام پژوهش‌های مورد نیاز جامعه و مبتلابه مردم؛ آسیب‌شناسی پزشکی در جامعه؛ تسلیم نشدن در مقابل یافته‌های مشاهیر صاحب‌نام گذشته و امتحان داروهای اولیه بر روی حیوانات، پیش از انسان را برخی از ویژگی‌های محمدبن‌زکریای رازی ذکر کرد. وی با انتقاد از پژوهش‌های غیر ضروری، کم کاربرد و پرهزینۀ برخی پزشکانِ امروز بیان کرد: در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که پزشکان با صرف وقت و هزینۀ فراوان، به دنبال پژوهش‌هایی هستند که تنها نیاز غرب است و نه جامعۀ ما. یوسفی اضافه کرد: رازی در کتاب «من لا یحضره الطبیب» به مردم با زبان ساده می‌گوید که اگر دسترسی به پزشک نداشتند، باید چگونه خودشان را درمان کنند و شاید ما ندانیم که بسیاری از بیماری‌های امروز که منشاء آنها سردی و رطوبت است، با ادویه‌های موجود در آشپزخانه درمان می‌شود!
رئیس دانشکدۀ طب ایرانی و مکمل مشهد، همچنین از پزشکی بالینی، سیستم سلسله مراتبی ارجاع و شیوۀ آموزش و آزمون پزشکان، به عنوان برخی دیگر از ابداعات محمدبن‌زکریای رازی نام برد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید