۱۳۹۸-۰۶-۰۷

بزرگ‌ترین شجره‌نامۀ مصوّر خاندانی به کتابخانۀ رضوی رسید

بزرگ‌ترین شجره‌نامۀ مصوّر دو خاندان بزرگ سادات که اولین و بزرگ‌ترین شجره‌نامۀ مصوّر تاریخ جهان سادات است، توسط شهروند اصفهانی به کتابخانۀ مرکزی آستان مقدس رضوی اهدا شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، این شجره‌نامه متعلق به دو خاندان بزرگ سادات طباطبایی و سادات حسینی است که پیشینۀ سادات این خاندان را از 220 سال قبل تا بهار 1398 خورشیدی به صورت کاملاً مصوّر معرفی کرده است.
اهداکنندۀ این مشجره تصریح کرد: این اثر با عنوان «دانش‌نامۀ تاریخی‌فرهنگی سپهر نیاکان (شرحی بر احوالات سادات احمدرضایی از آغاز تاکنون)» که 18 سال بر روی آن وقت گذاشته شده، دفتر اول مشجره بوده و بناست در جلد دوم به بانوان سادات و همسران و فرزندان ایشان پرداخته شود که امری بی‌سابقه در تدوین مشجره است.
«سید محمدباقر آیت کرونی» با بیان این‌که روستای چشمۀ احمدرضا در نجف‌آباد اصفهان واقع شده و وجه تسمیۀ آن، بقعۀ متبرکۀ امامزاده احمدرضا(ع) از نوادگان امام جواد(ع) در این منطقه است، توضیح داد: میرعبدالهادی خاتون‌آبادی بزرگ از سادات عظیم‌القدر روستا و منتسب به «علی‌اصغر» فرزند امام زین‌العابدین(ع) هستند که پس از درگذشت ایشان، فرد دیگری از سادات طباطبایی زعامت منطقه را به عهده گرفته و با همسر ایشان ازدواج می‌کند که پس از آن، دو نسل از فرزندان این دو سَیّد بزرگوار شامل سادات حسینی احمدرضایی با حدود 515 نفر و سادات طباطبایی با 525 نفر تا پایان سال 97 در این کتاب ثبت شده است.
وی مواردی همچون مصوّربودن کل کتاب که در آن تصویر نوزاد سه ماهه تا پیرمرد 120 ساله درج شده، تعریف‌شدن هر خانواده به صورت مجزا که برخلاف شجره‌نامه‌های معمول به اشکال گوناگون درخت و دارای شاخ‌وبرگ یا نموداری است، قرارگرفتن نام حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در رأس مشجره که برخلاف مشجرات دیگری است که نام ایشان در پایین قرار گرفته، درج بالغ بر 10 هزار قطعه عکس در گنجینۀ تصاویر به غیر از تصاویر بدنۀ اصلی مشجره، بیان فاصلۀ نسلی هر فرد که نسل چندم از حضرت زهرا(س) است و بیان خط سیر آن و طراحی صفحاتی در پایان کتاب برای درج زاد‌وولد و مرگ‌ومیر و... برای هر خانواده را از مهم‌ترین ویژگی‌های این مشجره برشمرد که آن را از دیگر شجره‌نامه‌ها متمایز می‌کند.
این شهروند اصفهانی با اشاره به این‌که این اثر با بالاترین کیفیت چاپ، در 12 فصل در قطع سلطانی تدوین شده، اضافه کرد: مطالبی همچون کلیات معرفی خاندان، مشجرات، علما و روحانیون، معرفی امام‌زاده و روایات معتبر و مستند دربارۀ ایشان، مفاخر و بزرگان، شهدای خاندان، قبور سادات و امام‌زادگان مرتبط با خاندان که در بخش‌های مختلف کشور مدفون‌اند، اجازات علمایی همچون آیات عظام بهبهانی، فشارکی، خوانساری، بروجردی و مکارم به علما و روحانیون خاندان، اسناد کهن همچون قباله‌نامه‌های ازدواج، تصاویر قدیمی خاندانی و اماکن متبرکۀ منطقه و... در این اثر گنجانده شده و به‌صورت تک‌جلد چاپ و رونمایی شده است.
وی برداشتن فاصلۀ بین شش دخترعمو و پسرعمو و اتصال ‌آن‌ها به بدنۀ خاندان که از پیشینۀ خود اطلاعی نداشتند و پیوند دو برادر که از وجود هم بی‌خبر بودند را تنها دو نمونه از اتفاقات مبارکی دانست که در روند تکمیل مشجره رخ داده و یادآور شد: اگر لطف خدا، یاری ارواح طیبۀ سادات و مشارکت جمعی همۀ افراد خاندان از سرتاسر ایران نبود، این کار میسر نمی‌شد.
تدوین‌گر این دانش‌نامه دربارۀ انگیزۀ خود از اهدای این کتاب ارزشمند به کتابخانۀ آستان قدس رضوی تصریح کرد: از ابتدای شروع کار پیوسته مسائل مختلفی به ذهنم الهام می‌شد که بسیار در روند تکمیل کار تأثیرگذار بود و در روز رونمایی از تک‌جلد این اثر نیز که با امضای یادبود 70 نفر از بزرگان سادات این خاندان انجام گرفت، ناگهان به ذهنم الهام شد که اولویت اول برای داشتن این اثر، آستان مقدس حضرت رضا(ع) است.
وی در پایان، با بیان این‌که این تک‌جلد، اولین نسخه و اولین میوۀ این درخت است، شرط وقف آن را به کتابخانۀ رضوی، نگهداری در گنجینۀ اسناد رضوی ذکر و خاطرنشان کرد: بنا داریم نسخه‌ای از چاپ‌های بعدی این اثر را برای استفادۀ عموم علاقه‌مندان در اختیار گنجینۀ رضوی قرار دهیم.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید