۱۳۹۸-۰۷-۰۲

آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات دفاع مقدس رونمایی کرد

در بیست‌وهفتمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و هم‌زمان با هفتۀ دفاع مقدس، از مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات دفاع مقدس رونمایی شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، هم‌زمان با آغاز هفتۀ دفاع مقدس، بیست‌وهفتمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به رونمایی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات با موضوع دفاع مقدس اختصاص یافت. رونمایی از ماهنامۀ «صف» به عنوان قدیمی‌ترین نشریه در موضوع جنگ و علوم نظامی که به دست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 1358 منتشر می‌شود، یکی از این آثار بود. ماهنامۀ «پاسدار»، از نشریات تخصصی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال 1359 در قم منتشر کرده است؛ ماهنامۀ «شاهد» از نشریات بنیاد شهید در سال 1359؛ «الفجر» که سپاه در سال 1359 در سنندج منتشر کرده است؛ ماهنامۀ «شاهد یاران»؛ فصلنامۀ «نگین ایران»؛ هفته‌نامۀ «اطلاعات جبهه»؛ «جنگ به روایت تصویر» و ماهنامۀ »مکتب جبهه»، مجموعه نشریاتی است که به عنوان نمونه از آنها رونمایی شد.
آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی و 240 عنوان نشریه از دفاع مقدس
کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی در این مراسم، با بیان اینکه تمام این مجموعه در آرشیو گنجینۀ مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است، این گنجینه را بزرگترین آرشیو مطبوعات ایران خواند و اظهار داشت: در این گنجینه، بیش از 240 عنوان نشریۀ تخصصی و نیمه‌تخصصی در موضوع دفاع مقدس نگهداری می‌شود.
نشریات جنگی برای دانش‌آموزان
مریم نوریان گلیان تصریح کرد: پس از دوران جنگ تحمیلی و در دهه‌های 70 و 80 شمسی روند انتشار نشریات مربوط به جنگ افزایش چشمگیری یافت. وی افزود: در دهۀ 70 نشریات دفاع مقدس به موضوعاتی چون خاطرات شهدا، وصیت‌نامه‌ها و عکس‌ها اختصاص پیدا کرد که نشریات «شلمچه»، «جبهه» و «فکه» از جملۀ این مواردند. نوریان بیشترین تعداد نشریات موجود در این زمینه را مربوط به دهۀ 80 با بیش از 90 نشریه و کمترین تعداد را متعلق به دهۀ 60 دانست و اظهار داشت: دهۀ80 زمان رونق مجلات تخصصی تحلیلی در زمینه جنگ و دفاع مقدس است.
وی آموزش وطن‌پرستی و دفاع از میهن به کودکان را از دیگر موضوعات مهم نشریات حوزۀ دفاع مقدس ذکر کرد و گفت: «کودک مسلمان بلوچ»، «جاودانه‌ها» و «رسالت دانش‌آموز» از جمله نشریات در گروه سنی کودکان است که می‌کوشیدند با روشن کردن سیاست‌های پشت پردۀ استعمار، به نقش مهم کودکان در استقلال همه‌جانبۀ کشور از طریق کسب دانش و مهارت بپردازند.
دانشگاه‌ها؛ پیشتاز در انتشار نشریات با موضوع دفاع مقدس
نوریان همچنین از نقش پررنگ دانشگاه‌ها در این زمینه سخن گفت و بیان کرد: دانشگاه‌های کشور و بعد از آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صاحب بیشترین تعداد نشریه در این زمینه هستند و این درحالی است که بیش از 45درصد نشریات توسط این دو نهاد به چاپ رسیده است.
وی در ادامه، از استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، لرستان، فارس و یزد به عنوان استان‌هایی نام برد که به ترتیب، بیشترین میزان نشریات در حوزۀ دفاع مقدس را در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به خود اختصاص داده‌اند.
لازم به ذکر است، سردار حسینعلی یوسف علی‌زاده، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی سخنران ویژۀ این مراسم بود.
گفتنی است، نشریات رونمایی شده به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه در محل گنجینۀ قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش عموم قرار دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید