۱۳۹۸-۰۷-۲۱

آغازی بر همکاری‌های مشترک موزۀ نجوم آستان قدس با دانشگاه تهران و فردوسی مشهد

هم‌زمان با هفتۀ جهانی فضا، نشست تخصصی «تاریخ علم و موزه‌ها» در خصوص موزۀ نجوم آستان قدس رضوی برگزار شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، هم‌زمان با هفتۀ جهانی فضا، گفتگوی علمی و نشست تخصصی پیرامون گنجینۀ نجوم موزۀ آستان قدس رضوی با همکاری مشترک شركت انگاره فيزيك توس دانشگاه فردوسی و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حضور اساتيد دانشگاه تهران و پژوهشكده تاريخ علم اين دانشگاه در کتابخانۀ آستان قدس برگزار شد.
مهدی قیصری‌نیک، معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، هدف از این نشست تخصصی را آشنایی اساتید دانشگاه تهران و فردوسی مشهد با منابع و داشته‌های این سازمان، بهره‌مندی از دانش متخصصان در ایجاد موزۀ تاریخ علم در آستان قدس و همچنین تنظیم پیش‌نویس همکاری مشترک ذکر کرد.
دکترصادقي، رئيس پژوهشكده تاريخ علم دانشگاه تهران در این نشست، ضمن بیان اینکه تاکنون در این دانشگاه حداقل 10 دوره دانشجو از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند و حدود صد رساله در این حوزه به انجام رسیده است، اظهار داشت: ما این توانایی را داریم که در شناسایی و تهیۀ شناسنامه برای اشیاء موزه و همچنین شناسایی، تصحیح و نشر نسخ خطی تاریخ علم با این سازمان همکاری کنیم.
دكتر حنيف قلندري، عضو هيئت‌علمي پژوهشكدۀ تاريخ علم و استاد دانشگاه تهران یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود. وی موزه‌های آستان قدس رضوی را از موزه‌های برتر کشور دانست و به بیان پیشنهاداتی به منظور ارتقای جایگاه موزه و خدمات‌رسانی بهتر به مخاطبان پرداخت. قلندری تصریح کرد: مستندسازی دقیق و مفصل اشیاء موزه‌ای و اکتفا نکردن به اطلاعات شناسنامه‌ای از کارهایی است که باید در این راستا انجام گیرد. وی افزود: من پیشنهاد می‌کنم به این سمت پیش بروید که برای معرفی ابزارهای علمی قدیمی، دوباره آنها را بسازید تا مخاطب بتواند با نمونۀ بازسازی شده کار کند. وی همچنین استفاده از مدیران متخصص در امر موزه و موزه‌داری و صرف هزینه‌های لازم را از دیگر ملزومات این حرکت نام برد. همچنین در پایان این نشست، اساتید شرکت‌کننده، از مرکز نسخ خطی و چاپ‌سنگی و گنجینۀ نجوم موزۀ آستان قدس رضوی بازدید کردند.
گفتنی است، دكتر حسين معصومي همداني، استاد پيشكسوت تاريخ و فلسفه علم از دیگر میهمانان این نشست بود و محمدهادی طباطبایی مدیرعامل شرکت انگارۀ فیزیک توس، اجرای این نشست را به عهده داشت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید