۱۳۹۸-۰۷-۳۰

کتابخانۀ رضوی پیشگام در فهرست‌نویسی در ایران

در سی‌ویکمین برنامۀ «سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی» که به رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی زیارت اربعین پرداخت، کتابخانۀ آستان قدس رضوی پیشگام فهرست‌نویسی در ایران عنوان شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، کارشناس مخزن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی در این برنامه با بیان این‌که کتابخانۀ آستان قدس رضوی در حال حاضر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است که از پیشینه و قدمتی بالغ بر یک هزار و صد سال برخوردار است اعلام کرد: هم‌اکنون در این کتابخانه بیش از 56 هزار و 400 نسخۀ خطی با تنوّع و تعدّد موضوعی مانند ادعیه، اخبار، تفسیر، تجوید، فقه، ادبیات، لغت، صرف و نحو، تاریخ و جغرافیا و... وجود دارد.
سیدرضا صداقت‌حسینی در این برنامه، کتابخانۀ آستان قدس رضوی را پیشگام امر فهرست‌نویسی کتب خطی در ایران دانست و اضافه کرد: این کتابخانه با انتشار اولین فهرست کتب خطی به صورت موضوعی در سال 1305 به این امر مهم اهتمام ورزید و تاکنون بالغ بر 43 جلد فهرست توصیفی موضوعی شامل 28 جلد به صورت جداگانه، و 12 جلد فهرست کتاب‌های خطی اهدایی مقام معظم رهبری به کتابخانۀ آستان قدس و یک جلد فهرست الفبایی کتب خطی کتابخانۀ آستان قدس را منتشر کرده است.
وی در پایان، در بیان هدف از فهرست‌نویسی در این کتابخانه، به مواردی همچون شناسایی و شناساندن یک کتاب به پژوهشگران و جامعۀ علمی کشور، آماده‌سازی فضای مناسب جهت تصحیح و تحقیق و پژوهش بر روی یک اثر، ثبت آثار یک کتابخانه در منابع مختلف برای آیندگان و در نهایت احیای تراث شیعه اعلام کرد.
از دیگر مواردی که کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی از آن یاد کرد، می‌توان به پیشینۀ وقف کتاب به کتابخانۀ آستان قدس، مراحل پس از جذب نسخۀ خطی، تعریف فهرست‌نویسی، شیوه‌های فهرست‌نویسی، انواع فهرست‌نویسی و ذکر برخی فهرست‌نگاران قدیم آستان قدس رضوی اشاره کرد.
a

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید