۱۳۹۸-۰۸-۲۲

آیۀ کفایت‌بخش دنیا و آخرت در حدیث نبوی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری کاشانی، در مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین نُسخ خطی ایران با موضوع سیرۀ رسول اکرم(ص) به ایراد سخنانی در خصوص سیرۀ نبی مکرم اسلام(ص) با محوریت آیۀ دو و سه سورۀ طلاق پرداخت.
به گزارش گنجینۀ رضوی، هم‌زمان با ایام ولادت رسول اکرم(ص) و هفتۀ وحدت و در سی‌وسومین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدباقر حیدری کاشانی به بیان سیرۀ نبی مکرم اسلام از زاویه‌ای متفاوت پرداخت. وی بر مبنای حدیث نبوی که عمل به آیه 2 و 3 سورۀ طلاق را کفایت‌بخش تمام امور دنیوی و اخروی مردم می‌دانند، این آیه را محور سخنان خود قرار داد.
این استاد حوزه و دانشگاه، تقوا و توکل را دوپیام محوری این آیه دانست و اظهار داشت: دو پیامد بی‌نظیر تقوا، گشایش‌های ویژه در بن‌بست‌های زندگی و بندگی و روزی‌های بی‌گمان و نشان‌دار الهی است. وی از تقوای فردی، خانوادگی، اجتماعی، تربیتی، اقتصادی، سیاسی، جوارحی (اعضای ظاهری) و جوانحی (اعضای باطنی: تقوای ذهنی و قلبی) به عنوان انواع تقوا نام برد و تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) به دلیل شدت تقوا، گرامی‌ترین فرد در نزد خداوند هستند و ایشان نیز فرمودند من خوش‌اخلاق‌ترین شما نسبت به خانواده‌ام هستم و این همان تقوای فردی و خانوادگی است. وی همچنین تقوای جوانحی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تقوای جوانحی مورد تأکید پیامبر اکرم(ص) بوده است و می‌فرمودند که ما تقوای قلوب را کم داریم.
مدیر مؤسسۀ طلیعۀ ظهور، تقوای پرهیز، گریز و ستیز را سه گونۀ تقوا برشمرد و به ترتیب، سوره‌های نور، یوسف و اعراف را دانشگاه هریک از این گونه‌های تقوا دانست. وی در ارتباط با سورۀ یوسف بیان کرد: زیباترین داستان زندگی هریک از ما آن لحظه‌ای است که شیطان تمام دام‌ها را چیده و تمام درها را بسته و آنجاست که ما باید تکنیک فرار را آموخته باشیم که اگر اهل تقوای گریز باشیم، خداوند تمام درهای بسته را به روی ما باز می‌کند. حیدری کاشانی همچنین در این خصوص به ذکر خاطره‌ای از شهید عباس بابایی پرداخت و گفت: این شهید نمونۀ بارز تقوای پرهیز، گریز و ستیز را در زمان تحصیل خود در آمریکا به نمایش گذاشت.
گفتنی است در سی‌وسومین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که در محل موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس برگزار شد، از سه نسخه از قدیمی‌ترین نُسخ خطی ایران با موضوع سیرۀ نبی مکرم اسلام(ص) رونمایی شد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حیدری کاشانی سخنران ویژۀ این مراسم بود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید