۱۳۹۸-۰۸-۲۹

بنیاد پژوهش‌ها و سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی تفاهم‌نامۀ همکاری امضا کردند

سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس در راستای همکاری‌های مشترک پژوهشی و علمی، تفاهم‌نامۀ همکاری امضا کردند.
به گزارش گنجینۀ رضوی، تفاهم‌نامۀ همکاری در زمینۀ گسترش و تولید فرهنگ، معارف و علوم انسانی اسلامی و در راستای همکاری‌های مشترک پژوهشی و علمی، بین سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی به امضا رسید.
ریاست سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در این جلسه بیان کرد: قطعاً یکی از رسالت‌ها و مأموریت‌های اصلی آستان قدس رضوی در بارگاهی که منتسب به عالم آل محمد(ع) است، متجلیات و نوآوری‌های علمی است که بروز و ظهور آن باید ابعاد ملی و بین‌المللی داشته باشد و به‌گونه‌ای نباشد که حضرت رضا(ع) را فقط به لقبش بشناسند.
حجت الإسلام سید جلال حسینی با یادآوری این مطلب که مأموریت‌های کتابخانۀ آستان قدس و بنیاد پژوهش‌ها آنچنان به هم پیوند خورده و عجین است که هرکدام بدون دیگری قطعاً در رسالت‌هایش ناموفق است، اضافه کرد: شاید تفاهم‌نامه‌ها تذکاری باشد برای این‌که مجدد به یاد آوریم که رسالتمان را فراموش نکنیم. امیدوارم این تفاهم‌نامه همچون یک پرچم یا عَلََم باشد که هرچند وقت یکبار مفاد تفاهم‌نامه را باهم مرور کنیم و هرچه مغفول مانده را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
وی با اشاره به این‌که ما در بحث پژوهش و تحقیق با داشتن یک میراث ارزشمند یک رسالت ویژه داریم افزود: ما موظف نیستیم یک نسخه خطی را صرفاً نگهداری کنیم که این با نیت واقف هم سازگار نیست، بلکه رسالت ما احیای تراث است و باید محققان را دعوت کنیم به تحقیق و پژوهش و منابع را به آنها معرفی کنیم و از آن‌ها تقاضا کنیم بر روی موضوعات پژوهشی مورد نیاز کار کنند که به نظر من این مسأله به جهت انتساب به بارگاه منوّر رضوی در اولویت است.
در ادامه، ریاست بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: تفاهم‌نامۀ همکاری به یمن هفتۀ کتاب و همکاری‌های پیشین کتابخانه و بنیاد می‌تواند یک مسیر تکاملی را در خدمت به معارف فرهنگ و سیره و تاریخ حضرت رضا(ع) و توسعۀ خدمات در مسیر انجام رسالت امر اهل بیت(ع) فراهم کند.
حجت‌الإسلام والمسلمین دکتر سیدمحمود مرویان حسینی افزود: امیدواریم با مساعدت کتابخانۀ مرکزی، محققان بنیاد بتوانند از فرصت استفاده از نسخ های نفیس خطی کتابخانه مرکزی که سرمایۀ ارزشمند و فرصت مغتنمی است بهره‌مند شوند و در پژوهش‌های خود امکان بررسی‌های بیشتر و تخصصی‌تر داشته باشند.
گفتنی است که این تفاهم‌نامه به مدت سه سال بین دوطرف به امضا رسید و زمینه‌های همکاری شامل هماهنگی و همکاری در امور علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی؛ تعریف و اجرای طرح‌های مشترک پژوهشی؛ برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها سمینارها و نشست‌های علمی و فرهنگی با گسترۀ ملی و بین‌المللی؛ کمک به ترویج فرهنگ رضوی با تأکید بر برگزاری مشترک جشنوارۀ انتخاب کتاب سال رضوی؛ طراحی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نظریه‌پردازی، نقد و مناظره؛ ایجاد تسهیلات برای انجام تحقیقات در میان محققان و همکاران دو طرف؛ همکاری در پژوهش و انتشار اطلاعات منابع تاریخ شفاهی؛ اهدای متقابل نسخی از انتشارات طرفین با تأکید بر منابع کودک برای تجهیز کتابخانه؛ و تجهیز و غنی‌سازی کتابخانۀ مرکزی و کتابخانه‌های وابسته به کتاب‌های انتشاریافته از سوی بنیاد از طریق خرید آثار عنوان شد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید