۱۳۹۸-۰۹-۰۳

بررسی ادبیات افغانستان در فضای خاطره‌انگیز طرقبه

نشست ادبی شمس با معرفی و خوانش کتاب «شات چشم‌هایش»، ضمن بررسی ادبیات افغانستان، خاطره‌ای خوش را در فضایی دلنشین و خاطره‌انگیز در منطقۀ طرقبۀ مشهد برای مهمانان این نشست صمیمی رقم زد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، نشستی دیگر از سلسله‌نشست‌های ادبی شمس، به نقد و بررسی کتاب «شات چشم‌هایش» باحضور نویسندۀ افغانستانی این اثر پرداخت. این کتاب نوشتۀ «احمد سهیل احمدی»، بهار 1398 در افغانستان به چاپ رسیده و به پیچ‌وخم‌های مهاجرت افغانستانی‌ها به دیگر کشورها می‌پردازد که تاکنون جوایز متعددی را در جشنواره‌های داستان‌نویسی ایران و افغانستان از آنِ خود کرده است.
این نشست صمیمی که اجرای آن را مجتبی انوریان یزدی عهده‌دار بود، به میزبانی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی با حضور رئیس ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی طرقبه، رئیس ادارۀ ارشاد مشهد، مسئول کتابخانه‌های طرقبه، مسئولین شورای شهر طرقبه، جمعی از هنرمندان منطقۀ طرقبه، نویسندگان و ادب‌دوستان مشهدی و افغانستانی و قاسم رفیعا، شاعر خوش‌لهجۀ مشهدی، در رستورانی با فضای فرهنگی در منطقۀ طرقبۀ مشهد با استقبال بی‌نظیر همراهان همیشگی این نشست به صرف کلوچۀ لاهیجان و آش طرقبه برگزار شد.
صرف‌نظر از پذیرایی متفاوت و فضای خاطره‌انگیز برگزاری این برنامه، مهم‌ترین تفاوت آن با دیگر نشست‌های شمس، حال و هوای آموزشی آن بود که به‌رسم جلسات آموزش داستان‌نویسی شمس با حضور علی براتی گجوان بیشتر به بایدونبایدهای داستان‌نویسی با تمرکز بر کتاب «شات چشم‌هایش» پرداخته شد.
از نکات مثبت کتاب که مورد تحسین اساتید و حضّار قرار گرفت، روایت ساده، تخیّل قوی نویسنده، داستان‌پردازی خوب و خلق موقعیت‌های جذّاب و اصطکاک فرهنگ شرقی و غربی عنوان شد.
از نقاط ضعف این اثر نیز مسائلی همچون نَوَسان نویسنده بین فارسی دری و فارسی معیار و نداشتن لحن یکدست، نداشتن پی‌نوشت واژه‌های دری برای خوانندگان فارسی‌زبان، عمق‌نبخشیدن به شخصیت‌ها و عدم تحوّل شخصیت‌ها در جریان وقایعی که با آن روبه‌رو می‌شوند، ذکر شد.
در پایان نویسندۀ20 سالۀ این اثر با بیان این‌که نوشتن این داستان را از لطف و برکت امام رضا(ع) و بودن در فضای کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی می‌دانم ابراز کرد: با استفاده از ظرفیت‌های کتابخانۀ مرکزی آستان قدس به‌ویژه تالار محققان و بهره‌مندی از کتب متعدد مخزن این کتابخانه که برای تحقیقاتم در اختیار داشتم، توانستم تجربه و مهارت برای خلق این اثر کسب کنم.
احمد سهیل احمدی افزود: خودم را بدهکار کتابخانۀ آستان قدس می‌دانم و از مسئولین این کتابخانه که این‌ اثر را برای بررسی در نشست شمس انتخاب کردند، سپاسگزارم.
بخشی دیگر از این دورهمی صمیمی، به خاطره‌گویی قاسم رفیعا برای حضّار و خواندن روایتی داستانی به زبان شعر و با لهجۀ خوش مشهدی اختصاص یافت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید