۱۳۹۸-۰۹-۰۴

روند تکامل روزنامه‌نگاری درخراسان بررسی شد

نشست مشترک کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی و کتابخانۀ مرکزی امام خمینی(ره) با موضوع روند تکامل روزنامه‌نگاری در خراسان در محل کتابخانۀ امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، به همت اندیشگاه رضوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کتابخانۀ مرکزی امام خمینی(ره) سیر تحول و تکامل روزنامه‌نگاری خراسان باحضور دکتر حسین الهی، استاد پیش‌کسوت رشتۀ تاریخ، و جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران دو مرکز بررسی و تحلیل شد.
مسئول مرکز مطبوعات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی با بیان این‌که گروه مطبوعات آستان قدس رضوی از سال 1359 به صورت مستقل بر مبنای نشریات اهدایی و وقفی تأسیس شد، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 32 هزار عنوان نشریه که شامل بالغ بر دو میلیون نسخه و افزون بر 60 هزار جلد صحافی‌شده است، در این مرکز نگهداری می‌شود.
ابراهیم حافظی گروه مطبوعات آستان قدس رضوی را دارای قدمتی 40ساله خواند و افزود: آرشیو آستان قدس در حوزۀ مطبوعات قدم‌های بزرگی برداشته وجزو آرشیوهای ملی مطرح می‌شود و موفق شدیم حدود 4 هزار نشریۀ نفیس را مربوط به قبل از انقلاب اسلامی آرشیو کنیم.
در ادامه، دکتر الهی روند روزنامه‌نگاری در خراسان را دارای سیری وارونه دانست و توضیح داد: هرچند ابزار روزنامه‌نگاری امروز وگذشته قابل مقایسه نیست، بهترین دورۀ تکامل روزنامه‌نگاری در خراسان مربوط به سال‌های 1320تا 1332 خورشیدی است و آنچه در روزنامه‌ها درج می‌شود که باید روشنگر زمانۀ خود باشد، آن چیزی نیست که رسالت روزنامه‌نگاری ایجاب می‌کند.
وی اضافه کرد: برخی از محققین روزنامه‌ را هیولای جهان دانسته‌اند؛ چرا که می‌تواند سیاه‌ترین دروغ‌ها را به صورت زیباترین حقایق جلوه دهد اما آنچه باید باشد این است که اولین کار یک روزنامه‌نگار که می‌تواند مورد توجه جامعه قرار گیرد، راستی و درستی و دوری از دروغ است. وظیفۀ یک خبرنگار مانند وظیفۀ یک مورّخ است و دو رکن اصلی خبرنگاری که باید همیشه پابرجا باشد، عدالت و راستگویی است.
در پایان این نشست، حضار از نمایشگاهی تصویری با موضوع نخستین‌های مطبوعات خراسان، سیر تحوّل روزنامه‌نگاری در خراسان، روزنامه‌نگاران خراسان، ویژگی‌های روزنامه‌نگاری خراسان، پیدایش روزنامه‌ها از تهران تا مشهد و... بازدید کردند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید