۱۳۹۸-۰۹-۰۵

رونمایی نادرترین سکه‌های هخامنشیان تا ساسانیان در موزۀ آستان قدس

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سی‌وپنجمین سه‌شنبۀ فرهنگی خود از نفیس‌ترین سکه‌های تاریخی دورۀ هخامنشان تا پایان ساسانیان، رونمایی کرد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، صبح امروز در سی‌وپنجمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از تعداد 32 سکۀ نفیس و نادر متعلق به دورۀ هخامنشان تا پایان ساسانیان با حضور واقف این سکه‌ها رونمایی شد. محمدتقی صفار، واقف این مجموعه و تعداد 337 سکه پیش از اسلام و دورۀ اسلامی به موزۀ آستان قدس رضوی، در خصوص این سکه‌ها اظهار داشت: اُبُول نقره متعلق به دورۀ اردشیر اول ساسانی یکی از نفیس‌ترین سکه‌های این مجموعه است که سومین نمونۀ دیده شده در جهان به شمار می‌رود. وی خاطرنشان کرد: سکه‌های دورۀ ساسانی در جهان نایاب هستند و از این جهت از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.
این مجموعه‌دار مشهدی و کارشناس سکه‌های پیش از اسلام ادامه داد: دریک طلای هخامنشی یکی دیگر از سکه‌های قابل توجه این مجموعه است و در گروه اولین سکه‌های طلای خالص در جهان قرار دارد. صفار تصریح کرد: اولین سکه‌های طلای خالص در جهان، به نام دریک معروف است و در ایرانِ دورۀ هخامنشی ضرب شده است. ضرب این سکه‌ها ویژۀ امپراتوری هخامنشی است و هیچ دولت و کشوری حق ضرب سکه با آن خلوص را نداشته است. وی خاطرنشان کرد: امروزه سکه‌های بهار آزادی با معیار دریک ضرب می‌شود.
لازم به ذکر است، دینار طلای دورۀ شاهپور اول ساسانی(241 تا 272 م)؛ دراخم‌های نقره از دورۀ مهرداد دوم اشکانی (مهرداد کبیر)، اُرُد دوم اشکانی و مهرداد چهارم اشکانی؛ دراخم نقره ضرب اکباتان متعلق به دورۀ فرهاد پنجم اشکانی؛ سکه نقره ضرب آتن، متعلق به قرن 5 ق.م. دورۀ فرماندهی آتنا و همچنین تترادراخم نقره، متعلق به دورۀ فرماندهی اتوفرادات اول (وَد خُرداد) دورۀ تاریخی پِرسید، بخشی دیگر از سکه‌های رونمایی شده در این مراسم است.
گفتنی است، سکه‌های رونمایی شده برای مدت یک هفته در قالب نمایشگاه در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی در معرض دید عموم قرار دارد و پس از آن بخشی از این مجموعه در ویترین گنجینۀ سکه و اسکناس موزۀ آستان قدس قرار خواهد گرفت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید