۱۳۹۸-۰۹-۱۹

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی: مرجعیت علمی آستان قدس رضوی؛ هدفی در دسترس

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از کتابخانۀ شخصی و دست‌نوشته‌های مرحوم شیخ عباس قمی، کتابخانۀ آستان قدس رضوی را دارای ظرفیتی عظیم برای تبدیل شدنِ آستان قدس به مرجعیت علمی دانست.
به گزارش گنجینۀ رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی در سی‌وهفتمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی این سازمان و رونمایی از کتابخانۀ شخصی و مجموعه دست‌نوشته‌های شیخ عباس قمی که به تازگی جذب کتابخانۀ آستان قدس رضوی شده است، به ارائۀ گزارش 11ماهۀ این سازمان پرداخت. وی با اشاره به شعار تبدیل شدن آستان قدس رضوی به مرجعیت علمی، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های آستان قدس رضوی این امر کاملا امکان‌پذیر است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تحقق این هدف را بر مبنای دو رکن اساسی دانست و تصریح کرد: در وهلۀ اول، مرکزی که قرار است به عنوان مرجع علمی مطرح شود، خود باید از غنای کافی برخوردار باشد که این امر درارتباط با این آستان با کتابخانه‌ای غنی که بیش از یکصدهزار نسخۀ خطی نفیس و تاریخی در موضوعات گوناگون بخشی از منابع آن را تشکیل می‌دهد، صدق می‌کند. وی افزود: در مرتبۀ بعد، دسترسی به این منابع مطرح است که ما در مدیریت جدید کتابخانه این رویکرد را دنبال کردیم که قفل‌ها را از روی گنجینه‌ها برداریم و به جای زندان‌بانی، مروج این معارف باشیم.

20هزار نسخۀ خطی قرآنی بر روی پایگاه کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی
حسینی در این خصوص اعلام کرد: برای نخستین بار در تاریخ آستان قدس، تعداد 20هزار نسخۀ خطی قرآنی کتابخانۀ آستان قدس رضوی با رعایت فرایندهای قانونی و ایمنی، بر روی پایگاه کتابخانۀ دیجیتال این مرکز قرار گرفته و این درحالی است که ما در غربت رسانه‌ای هستیم؛ چراکه اگر در دنیا مرکزی حتی تعداد پنج نسخۀ خطی را بر روی سایت قرار دهد، همه از آن خبردار می‌شوند و این قابل قیاس با 20هزار نسخه نیست. وی ادامه داد: در راستای ایجاد دسترسی آسان محققان به منابع این سازمان، با افتخار اعلام می‌کنیم که کتابخانۀ آستان قدس رضوی زمینۀ دسترسی به بیش از یکصد میلیون منبع اطلاعاتی را تنها با اشتراک آی‌پی برای محققان فراهم کرده است که در این ارتباط تاکنون 20 ایستگاه مطالعاتی پایگاه دیجیتال در شهرهای مختلف کشور ایجاد شده است.

کتابخانۀ دیجیتال فهرست نسخ خطی جهان در راه است
وی همچنین از ایجاد بزرگترین کتابخانۀ دیجیتال فهارس نسخ خطی جهان، در این کتابخانه در آیندۀ نزدیک خبر داد و گفت: تاکنون 80درصد از کار پیشرفت داشته و فهرست نسخ خطی از 120 کشور جهان جمع‌آوری شده است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ارتباط با تبدیل کتابخانه‌های آستان قدس به مراکزی پویا با هدف جریان‌سازی فرهنگی و ترویج مطالعه، به بحث خادمیاری کتاب اشاره کرد و گفت: امروز در 31 استان کانون‌های خادمیاری کتاب با 1200 خادمیارِ کتاب راه‌اندازی شده است که از این طریق از ابتدای سال تاکنون، حدود 77هزار نسخه شامل 22هزار سند، 875 نسخه خطی و 54هزار نسخۀ چاپی به ارزش 5/1میلیارد تومان توسط خادمیاران به صورت اهدایی جذب شده است و این درحالی است که در بخش اشیای موزه‌ای نیز افزون بر 17هزار و 700 شی به مبلغ 1میلیارد و 300میلیون تومان از این طریق به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا شده است.

تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک با ایران و جهان
وی همچنین از امضای 11 تفاهم‌نامه با کتابخانه‌های معتبر ایران خبر داد و بیان کرد: در بخش بین‌الملل نیز برای نخستین بار امضای تفاهم‌نامه با 6 کتابخانه و موزۀ معتبر دنیا را در دست اقدام داریم که پیش‌نویش آن امضا شده است.
حسینی ادامه داد: به منظور احیای تراث، اولویت‌های پژوهشی آماده شده است و در این خصوص آمادۀ همکاری با محققان و پژوهشگران هستیم. وی همچنین از اهدای بیش از 70 هزار نسخه کتاب از سوی آستان قدس به 90 مرکز در شهرستان‌های مختلف کشور سخن گفت.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این جلسه که با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد، از راه‌اندازی موزۀ مجازی در سال آینده خبر داد.
همچنین همکاری بیش از پیش در ایجاد مخازن نسخ خطی، ساخت موزۀ جامع آستان قدس رضوی و ایجاد سالن مطالعه برای مراجعان بخشی از مطالبات حسینی از حجت‌الاسلام‌والمسلین مروی بود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید