۱۳۹۸-۰۹-۲۰

آستان قدس رضوی از کتابخانۀ شخصی و دست نوشته های شیخ عباس قمی رونمایی کرد

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سی‌وهفتمین سه‌شنبۀ فرهنگی خود از مجموعه منحصربه‌فرد نسخه‌های دست‌نویس و کتابخانۀ شخصی حاج شیخ عباس قمی رونمایی کرد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، در سی‌وهفتمین برنامه از سه‌شنبه های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حضور تولیت حرم مطهر و مدیران ارشد فرهنگی آستان قدس رضوی از مجموعه نسخه‌های دست‌نویس و کتابخانۀ شخصی حاج شیخ عباس قمی که به تازگی جذب کتابخانۀ آستان قدس شده است، رونمایی شد. کارشناس گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی در این مراسم اعلام کرد: این مجموعه افزون بر 300 نسخۀ خطی است که بسیاری از آنها از تألیفات و آثار شیخ عباس قمی و به خط ایشان است. وی افزود: برخی از این نسخ دارای یادداشت‌های سماع، بلاغ، انهاء، اجازه، تملّک و تصحیح شیخ عباس قمی در پشت برگ اول یا یکی از اوراق نسخه است.
سیدرضا صداقت‌حسینی کتاب «شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام» از تألیفات محقق حلّی (676ق) با تاریخ کتابت 741 هجری قمری را یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین کتب خطی این مجموعه خواند و اظهار داشت: این کتاب از مهم‌ترین کتب فقهی شیعه و دارای چهار قسم عبادات، عقود، ایقاعات و احکام است. وی گفت: در ظهر برگ اول این نسخه، شیخ عباس قمی با خط خود در تاریخ 1333 هجری قمری چنین نوشته است: «حدود پانصد و نود و دو سال است که از تاریخ کتابت اصل این شرایع گذشته...»،  حسینی اضافه کرد: این نسخه با شمارۀ ثبت 56537، دارای بلاغ مقابله در بسیاری از اوراق است.
کارشناس گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی ادامه داد: یکی دیگر از نفایس این مجموعه، کتاب «الفوائدالرضویه فی احوال علماء المذهب الجعفریه» تألیف شیخ عباس قمی در شرح احوال علمای شیعه امامیه است. وی بیان کرد: این نسخه به خط شیخ عباس قمی در چهارشنبه یازدهم ذی‌قعده1333 در مشهد مقدس کتابت شده است و به شماره 55391 در کتابخانه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.
حسینی از کتاب «منتهی الامال فی تواریخ النبی و الآل» به عنوان یکی دیگر از نفایس این مجموعه نام برد و اظهار داشت: این اثر از کتب مشهور شیخ عباس قمی و شرح احوال چهارده معصوم (ع) است که به خط مؤلف (شیخ عباس قمی) کتابت شده و به شماره 55407 ثبت این کتابخانه شده است.
گفتنی است، این مجموعۀ نفیس که برای نخستین بار از آنها رونمایی شد، به مدت یک  ماه در سالن نمایشگاه‌های مناسبتی واقع در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید