۱۳۹۸-۰۹-۲۴

37 اولویت پژوهشی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی رونمایی شد

هم‌زمان با آغاز هفتۀ پژوهش، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی طی مراسمی، از اولویت‌های پژوهشیِ خود رونمایی کرد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، در نشستی که به مناسبت هفتۀ پژوهش و با همت اندیشگاه رضوی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد، 37 اولویت پژوهشی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد. همچنین تقدیر از 20 پژوهشگر برتر این سازمان یکی دیگر از برنامه‌های این گردهمایی بود.
کارشناس پژوهش و تولیدات سازمان یادشده در این مراسم بیان کرد: این موضوعات حاصل خرد جمعی از بین هزاران موضوع پژوهشی است که با نظر کارشناسان حوزه‌های مختلفِ این سازمان ذیل عناوین «نسخ خطی»، «مرکز اسناد»، «مطبوعات»، «موزه و میراث فرهنگی»، «کتابخانه‌ها» و «فضای مجازی» بررسی و استخراج شده است. دکتر انیس میری به اعلام بخشی از این اولویت‌ها پرداخت و تصریح کرد: «فهرست تفصیلی نفایس گنجینه مخطوطات (در دو بخش هنری ومحتوایی)»، «سال‌یابی قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار(ع)»، «تهیه و تدوین فهرست اجازات علما»، «بررسی نمونه‌های مرمت نسخ خطی از اساتید گذشته مرمت‌کار» و «شناسایی الیاف کاغذهای نسخ خطی موجود در آستان قدس رضوی» موضوعات در اولویت پژوهش در حوزۀ نسخ خطی معرفی شده‌اند. وی تصریح کرد: در مجموع در 6 حوزۀ کلیِ مطرح شده، 37 موضوع به عنوان اولویت‌های پژوهشی اعلام شده‌اند که از آنها رونمایی شد.
گفتنی است، اندیشگاه رضوی در اردیبهشت ماه سال 98 در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اهدافی چون تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی؛ تداوم شیوۀ گفتگو و بحث عالمانه با توجه به سیره امام رضا علیه‌السلام؛ تحقق عملی کرسی‌های آزاد اندیشی؛ شناساییِ روشمند مهم‌ترین فرضیه‌های موجود در آثار مکتوب متفکران حوزۀ علوم انسانی و فراهم ساختن شرایط برای گفتگوی نقادانه؛ ایجاد بستر مناسب برای تعالی افکار و ارائه یافته‌ها و تجارب و ایجاد ارتباط دوسویه میان سازمان و انجمن‌های علمی و جامعه ایجاد شد که تاکنون نشست‌ها و گردهم‌آیی‌های متعددی را در این راستا برگزار کرده است.
همچنین لازم به ذکر است سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در طول سال‌های 90 تا 98، تعداد 40 اثر پژوهشی را منتشر کرده و 14 طرح پژوهشی و 25طرح اجرایی را نیز به اتمام رسانده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید