۱۳۹۸-۰۹-۲۶

آستان قدس رضوی از مجموعه تاریخ شفاهی زندگی آیت‌الله هاشم مدرس قزوینی رونمایی کرد

هم‌زمان با سالروز درگذشت آیت‌الله حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی، در سی‌وهشتمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اسناد تاریخ شفاهی زندگانی این عالم بزرگ که توسط مرکز اسناد آستان قدس رضوی تولید شده است، رونمایی شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، سی‌وهشتمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در کتابخانۀ حاج شیخ هاشم قزوینی، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس برگزار شد. در این مراسم که هم‌زمان با پنجاه ونهمین سالروز درگذشت آیت‌الله حاج شیخ هاشم مدرس قزوینی بود، از مجموعۀ تاریخ شفاهی زندگانی این عالم برجسته و همچنین تقریرات مرحوم آیت‌الله واعظ‌زادۀ خراسانی از درس ایشان، رونمایی شد.
مسئول بخش تاریخ شفاهی آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار داشت: تاریخ شفاهی در این مرکز از اوایل سال 77 آغاز به کار کرده و تاکنون حدود 20هزار ساعت مصاحبه در بیش از 70 موضوع به انجام رسیده که پروژۀ شیخ هاشم قزوینی، یکی از پروژه‌هایی است که به طور کامل انجام شد و مراحل آماده‌سازی آن نیز طی شده است.

82 ساعت از شیخ هاشم قزوینی
محمد نظرکرده تصریح کرد: باتوجه به تأثير زياد مرحوم حاج شيخ هاشم مدرس قزويني بر حوزۀ علميه مشهد، تربيت اساتيد و علماي بسيار در اين حوزه و الگوپذيري جوانان از روش زندگي وي، اين پروژه از اواخر بهمن سال 1385 در دستوركار آرشيو تاريخ شفاهي مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس قرارگرفت که حاصل آن تعداد 85 جلسه مصاحبه با 73 نفر از مطلعان و شاگردان وی همچون آیت‌الله خزعلی و آیت‌الله واعظ‌زادۀ خراسانی به مدت 82 ساعت است. وی افزود: این مصاحبه‌ها ابعاد مختلف زندگانی این عالم همچون خصوصيات اخلاقي، نحوۀ تدريس، آرای فقهي و... را در بردارد.
نظرکرده با بیان اینکه از شیخ هاشم قزوینی کتاب و مکتوباتی به جز یک وصیت‌نامه و چند نامه باقی نمانده، خاطرنشان کرد: از این جهت این مجموعۀ تاریخ شفاهی و تقریرات از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

شیخ هاشم قزوینی و مجموعه‌ای از شاگردان ممتاز
مسئول بخش تاریخ شفاهی آستان قدس رضوی در ارتباط با شیخ هاشم مدرس قزوینی تصریح کرد: در دوران حضور 40سالۀ این عالم در مشهد، شخصیت‎های بسیاری از محضر وی کسب علم کردند که آیت‎الله سیدعلی خامنه‎ای؛ شهید آیت‎الله سعیدی، آیت‎الله صالحی مازندرانی، آیت‎الله خزعلی، آیت‎الله میرزا حسن مروارید، آیت‎الله واعظ‎زاده خراسانی و دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی از جملۀ این افرادند.

تقریرات منحصربه‌فرد
همچنین امید حسین‌نژاد، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث و قاری بین‌الملل دیگر سخنران این نشست بود. این شاگرد آیت‌الله واعظ‌زادۀ خراسانی و پژوهشگر تقریرات این عالم گرانقدر اظهار داشت: مهم‌‌ترین نکته در تقریات آیت‌الله واعظ‌زادۀ خراسانی ار درس آیت‌الله مدرس قزوینی، دستخط شیخ هاشم مدرس قزوینی در حاشیّۀ برخی از صفحات است. وی افزود: شیخ هاشم قزوینی تمام این تقریرات شاگرد خود را مطالعه کرده و نکات لازم را با بیانی محبت‌آمیز در حاشیۀ آنها نگاشته است و این یک مجموعۀ منحصربه‌فرد به شمار می‌رود.
گفتنی است، كتابخانة آیت‌الله حاج شيخ هاشم قزويني(ره)، در سال 1368 به منظور بزرگداشت این عالم بزرگ به دستور تولیت فقید آستان قدس رضوی، آیت‌الله طبسی، در قطعه زمینی به مساحت بالغ بر 1500 متر مربع در یکی از مناطق محروم مشهد، بلوار شهید رستمی 38، در دو طبقۀ آقایان و بانوان راه‌اندازی شد که با توجه به استقبال گستردة بانوان، ساختمان شماره2 این کتابخانه، در سه طبقه وهم‌زمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)،  در تیرماه 1386 در زمینی به مساحت 2هزار و 338 متر مربع مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
تالار مطالعة قفسه‌باز، تالار مرجع، تالار مطالعة آزاد، تالار نوجوانان، تالار مطبوعات، بخش منابع سمعی و بصری، بخش امانت کتاب، ایستگاه کودک و کتابخانه کتاب‎های جیبی بخش‌های مختلف این کتابخانه است. کتابخانۀ آیت‌الله حاج شيخ هاشم قزويني(ره) حدود 26هزار عضو، 93هزار جلد كتاب چاپی، 54هزار کتاب جیبی، 12هزار و 200منبع دیداری و شنیداری و 24 عنوان نشریة ادواری در اختیار دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید