۱۳۹۸-۰۹-۳۰

خاندان شفاعتی؛ خاندانی مؤثر در تاریخ شمال خراسان

نشست خاندان‌های مؤثر در تاریخ شمال خراسان در مجتمع فرهنگی و کتابخانۀ امام رضا(ع) قوچان برگزار شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان، نخستین گردهمایی خود را با عنوان خاندان‌های مؤثر در تاریخ شمال خراسان با محوریت خاندان شفاعتی به روایت تاریخ محلی برگزار کرد. در این نشست که به همت مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا(ع)، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در قوچان برگزار شد، اهمیت نگهداری مناسب اسناد و نقش آنها در شناخت هویت تاریخی شهر مورد تأکید قرار گرفت.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر دستجردی امام جمعه شهرستان قوچان که یکی از سخنرانان این نشست بود، در این خصوص نیاز جامعه به ارتباط داشتن با تاریخ و هویت خود را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: هویت‌بخشی علمی و مستند از عوامل غنای فرهنگی جوامع کوچک و بزرگ است. وی برنامه‌های متنوع مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام‌رضا(ع) قوچان را در حوزه‌های علمی، کتابخانه‌ای، مذهبی و تاریخی قابل تقدیر دانست و به منظور دسترسی و حفاظت از تاریخ شمال خراسان، خواستار حفظ مجموعه اسناد، آثار موزه‌ای، عکس‌ها و نسخ خطی در این مجتمع شد.
همچنین رئیس ادارۀ مجتمع فرهنگی و کتابخانۀ امام‌رضا(ع) قوچان در این مراسم با تشریح اهداف سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از ایجاد و گسترش مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان، به توانمندی‌های این سازمان در این حوزه اشاره کرد. وی با اشاره به جایگاه مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در کشور، اظهار داشت: علاوه بر مدیریت اسناد و مطبوعات در مشهد، کتابخانه و موزه وزیری یزد، کتابخانه آیت الله حکیم در تهران و کتابخانه و موزه ملک در تهران از دیگر مراکز وابسته به این سازمان هستند که توانسته‌اند مجموعه‌های بسیار غنی از اسناد، نسخ خطی، عکس‌ها و اشیاء موزه‌ای را جمع‌آوری و محافظت کنند.
همچنین جابانی، تاریخ‌نویس معاصر با تأکید بر اهمیت تاریخ شفاهی در پیشبرد اهداف مطالعات تاریخی و نیز اهمیت نگه‌داری مناسب اسناد، خاندان شفاعتی را از خاندان‌های تأثیرگذار در برقراری نظم و امنیت دانست.
گفتنی است جمعی از اساتید دانشگاه‌های مشهد، قوچان، بجنورد و نیشابور؛ تاریخ‌نویسان و تاریخ‌پژوهان، مدیران شهری قوچان و فاروج وتعدادی از خاندان شفاعتی از شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید