۱۳۹۸-۱۰-۰۱

شاهنامه‌خوانی در بزم صمیمانۀ یلدا در کتابخانۀ رضوی

چهل‌وسومین نشست خوانش متون کهن فارسی به مناسبت شب یلدا در یک دورهمی دوستانه به شاهنامه‌خوانی اختصاص یافت.
به گزارش گنجینۀ رضوی، هم‌زمان با فرارسیدن شب یلدا، در چهل‌وسومین نشست خوانش متون کهن فارسی با محوریت شاهنامه‌خوانی، داستان ضحّاک و کاوۀ آهنگر با حضور اساتید ادبیات و جمعی از ادب‌دوستان در کتابخانۀ تخصصی ادبیات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی مورد خوانش و بررسی قرار گرفت.
استاد سیدعلی کرامتی‌مقدم در این نشست، ضمن تفأل به حافظ به‌رسم شب یلدا، شاهنامه را از مواریث کهن ایرانیان مسلمان و شب یلدا را از آیین‌های باستانی ایرانی خواند و گفت: تقارن این دو را باید به فال نیک گرفت؛ چرا که یلدا ریشه در باورهای آیین مهر دارد و شب انقلاب زمستانی است که در آن، نور و روشنایی بر جهل و ظلمت و تاریکی غلبه می‌کند و از سویی، نبرد دائمی خیر و شر و بیان روز و شب به‌عنوان نماد خیر و شر در سرتاسر داستان‌های شاهنامه حاکم است.
وی با بیان این‌که پیام اصلی داستان ضحّاک، نبرد خیر و شر است که در نهایت، خیر پیروز و شر مغلوب می‌شود، افزود: در این داستان، پیام‌های مختلفی نهفته است و از هر زاویه‌ای که به آن بنگریم، درسی در آن نهفته است.
وی ادامه داد: داستان‌های ادبی ما شباهت‌های زیادی با داستان‌های دینی ما دارد. همچنان که غرور و تکبّر از پلیدترین رذیلت‌های اخلاقی است، در شاهنامه نیز می‌خوانیم که علیرغم خدمات بسیاری که جمشید انجام می‌دهد، در نهایت دچار غرور و تکبّر شده و سقوط می‌کند و زمینه‌ساز ظهور ضحّاک می‌شود.
وی در پایان با ابراز این‌که مسائل نمادین در شاهنامه بسیار است، اضافه کرد: کاوۀ آهنگر، نمایندۀ انسان‌های معمولی و نماد ندای درونی جامعه و وجدان درونی افراد است که علیه ظلم و ستم قیام می‌کند و خوردن سر جوانان توسط ضحاک، مبیّن این مسئله است که برای تباهی یک جامعه کافیست که بر فکر و ذهن جوانان آن جامعه مسلّط شد.
در پایان این بزم یلدایی، دو کتاب از شاعر معاصر «حفیظ‌الله جلالی چالشتری» با عنوان «قمر هشتمین خورشید» و «ستارۀ درخشان ولایت» که به سبک شاهنامه و به شیوۀ حماسی سروده شده رونمایی شد که بخش‌هایی از آن توسط شاعر مورد خوانش حماسی قرار گرفت.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید