۱۳۹۸-۱۰-۰۳

قدیمی‌ترین نسخۀ چاپی «قاموس کتاب مقدس» در حرم مطهر رضوی رونمایی شد

هم‌زمان با میلاد حضرت عیسی(ع)، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سی‌ونهمین سه‌شنبۀ فرهنگیِ خود از قدیمی‌ترین نسخۀ قاموس کتاب مقدس رونمایی کرد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، در سی‌ونهمین سه‌شنبۀ فرهنگیِ سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که با میلاد حضرت مسیح(ع) مصادف شد، از قدیمی‌ترین نسحۀ چاپی قاموس کتاب مقدس متعلق به سال 1473 میلادی رونمایی شد. این نسخه هم‌زمان با اختراع صنعت چاپ (پنج سال پس از مرگ گوتنبرگ، مخترع صنعت چاپ در اروپا) به خط و زبان لاتین به چاپ رسیده و این در حالی است که این نسخه قدیمی‌ترین کتاب چاپی در کشور به شمار می‌رود.
مسئول تالار کتاب‌های خارجی سازمان یادشده دراین‌باره اعلام کرد: این کتاب به دست سیدجلال‌الدین تهرانی وقف آستان قدس رضوی شده است و در ابتدای آن یادداشتی از او دربارۀ خرید کتاب از بروکسل در سال 1956 میلادی به ثبت رسیده است. وی افزود: در انتهای کتاب نیز یادداشتی به زبان انگلیسی به تاریخ 1988 میلادی از مسیو ژان آر. میشو مشاهده می‎شود که این اثر فوق‎العاده نفیس را خلاصه‎ای از کتاب برادران رانر می‎داند. وی تصریح کرد: در این یادداشت ذکر شده که کتاب با نام «قاموس کتاب مقدس» در ششم آوریل 1473 در نورمبرگ آلمان به چاپ رسیده است.
حمیدرضا منتظر ابدی در ارتباط با مشخصات ظاهری این نسخه گفت: این اثر در قطع رحلی در 280 برگ و بر روی کاغذ فرنگی صنعتی چاپ شده که مطالب آن به شکل دوستونه و 57 سطری تنظیم شده است. وی افزود: هر پاراگرافِ کتاب با حروف درشت فانتزی به شنگرف آغاز شده است.
منتظر ابدی با بیان اینکه در مخزن کتاب‌های خارجی حدود 2هزار نسخه کتاب قدیمی و نفیس وجود دارد که تاریخ چاپ آنها متعلق به پیش از سال 1900 میلادی است،  اظهار داشت: کتابی به زبان فرانسه، در موضوع افکار و عقاید مذهبی که تاریخ چاپ آن 1614 میلادی است و همچنین مجموعه آثارشکسپیر به زبان انگلیسی که در سال 1622 میلادی در لندن به چاپ رسیده است، برخی از دیگر آثار نفیس این تالار است.
همچنین حجت‌الاسلام ماندگاری یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود.
گفتنی است تالار کتاب‌های خارجی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی بیش از 121هزار و 560 نسخه کتاب به 92 زبان و ترجمۀ قرآن کریم به 78 زبان را در اختیار دارد.
لازم به ذکر است، قدیمی‌ترین نسخۀ چاپی قاموس کتاب مقدس که صبح امروز از آن رونمایی شد، به مدت یک هفته در محل موزۀ قرآن و هدایای مقام معظم رهبری واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی در معرض دید عموم قرار دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید