۱۳۹۸-۱۰-۲۸

قرآن‌ خطی قرن پنجم قمری در دست مرمّت‌کار کتابخانۀ رضوی

قرآن‌های نفیس و نسخ خطی متعلق به قرون پنجم، ششم، هفتم قمری و آثار نفیسی مربوط به اواخر دورۀ صفویه و قاجار تا دورۀ معاصر در ادارۀ مرمّت و حفظ آثار فرهنگی آستان قدس رضوی در حال مرمّت است.
به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس ادارۀ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در این باره اعلام کرد: این آثار ارزشمند به دست واقفان و ارادتمندان به بارگاه رضوی، در چند نوبت به کتابخانۀ آستان قدس رضوی اهدا شده است.
علی‌اصغر ثابت جازاری افزود: تاکنون بیش از دو ماه برای مرمّت این آثار فرهنگی نفیس وقت صرف شده است و اقداماتی همچون آفت‌زدایی، اسیدزدایی، گردگیری و پاکسازی گردوخاک، برداشتن وصله‌های اضافی و اقداماتی از این دست بر روی این آثار نفیس انجام شده و به‌زودی کار مرمّت آن به پایان می‌رسد.
وی افزود: در این مدت، بیش از 13 قرآن و جزوۀ خطی، دو نسخۀ خطی تفسیر قرآن، دو مرقّع نفیس مربوط به دورۀ صفویه و قاجار که شامل 52 برگ بوده و هنر دست هنرمندان و خوشنویسان به‌نام زمان خود است و... مرمّت شده است.
در ادامه، مرمّت‌کار یکی از این آثار نفیس در گفتگو با خبرنگار ما توضیح داد: قرآنی که بر روی آن کار می‌کنم، جزو قرآن‌های بازیافتی بسیار نفیس مربوط به اوایل قرن پنجم هجری قمری و به خط کوفی است که دارای 125 برگ 14 سطری در اندازۀ 17 در 12 سانتی‌متر و شامل متن و حاشیه است.
مریم میرانی ادامه داد: جنس کاغذ این نسخۀ ارزشمند، آهارمهره و به رنگ حنایی بوده و اعراب خط آن با نقطه‌های سرخ، تشدید و مدّ به زنگار، اسامی سوره‌ها به طلا و تحریر مشکی و نشانه‌ها در حاشیه، به قرص زرّین کنگره‌دار است.
این مرمّت کار جوان که فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشتۀ مرمت آثار تاریخی و دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشتۀ باستان‌سنجی دانشگاه هنر اصفهان است، اضافه کرد: اسیدزدایی برگه‌های این قرآن با نانوهیدروکسیدکلسیم انجام شده و برای بازسازی کاغذ آن از کاغذ «تی‌شو» که ضخامت آن با کاغذ اصلی در لمس دست یکی است، استفاده می‌شود.
میرانی در پایان تصریح کرد: این کاغذ را قبل از استفاده طی مراحل مختلف با پوست گردو و حنا به رنگ کاغذ اصلی نسخه رنگ می‌کنیم و آن را در ابعاد مشخص برش داده و پس از برداشتن وصله‌های اضافه حاصل مرمّت‌های غیراصولی گذشته از روی کاغذ اصلی نسخه، کاغذ جدید را به جای کاغذ فرسودۀ قبل چسبانده و با استفاده از دستگاه پِرِس سرد یا گرم، بافت آن را با کاغذ اصلی نسخه همسان می‌کنیم.
گفتنی است که ادارۀ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی تخصصی‌ترین ادارۀ مرمت در شرق کشور بوده که پیوسته با بررسی مداوم کتب خطی و چاپ سنگی و چاپی، نشریات و اسناد تاریخی و انواع آثار موزه‌ای از قبیل فلزات، منسوجات، ظروف سفالی، اشیای چوبی و...، در حفظ و نگهداری این آثار مهم تاریخی و فرهنگی می‌کوشد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید