۱۳۹۸-۱۱-۲۸

جزئی‌نگری زنان؛ بخش ضروری تاریخ شفاهی انقلاب

نشست تخصصی «تجربه‌نگاري نقش زنان در تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي در مشهد» با حضور بانوان فعال در حوزۀ تاریخ شفاهی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با برپایی نشست تخصصی «تجربه‌نگاري نقش زنان در تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي در مشهد» به بررسی نقش زنان در ثبت تاریخ شفاهی پرداخت. مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این نشست بحث زنان و انقلاب اسلامی و زنان و جنگ را از اصلی‌ترین موضوعاتی دانست که بانوان در ثبت تاریخ شفاهیِ آن نقش تعیین‌کننده داشته‌اند. دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی با بیان اینکه به ویژه در دهۀ اخیر بانوان در حوزۀ تدوین خاطرات شفاهی نقش پررنگی را ایفا کرده‌اند، گفت: با کتاب «دا» نقش زنان در این حوزه بیش از پیش به چشم آمد.
وی به تفاوت دیدگاه زنان و مردان اشاره کرد و اظهار داشت: نگاه زنان به جنگ با مردان متفاوت است و از آنجا که جنگ و وقایع مهم تاریخی را باید از ابعاد مختلف آن واکاوی کرد، وجود این دو نگاهِ متمایز بسیار ضروری است.
شکوه‌السادات سمیعی، بانوی پیشگام حوزۀ مصاحبۀ تاریخ شفاهی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی و همچنین دکتر فاطمه رضایی، مریم ولی‌پور، هدی رضاپور و معصومه صاحبکاران مصاحبه‌گران حوزۀ تاریخ شفاهی در مراکز وابسته به آستان قدس رضوی در شهرستان‌های نیشابور، فریمان و تربت‌حیدریه از کارشناسان حاضر در این نشست بودند که به بیان دیدگاه های خود پرداختند. بررسی موقعیت زنان در تاریخ، جزئی‌نگری زنان در ثبت تاریخ، چالش‌های پیش روی مصاحبه‌گران و ذکر خاطرات ناب، از جمله مطالبی بود که در این نشست به آنها پرداخته شد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید