۱۳۹۸-۱۲-۰۶

موزه‌های آستان قدس رضوی و ایکوم تفاهم‌نامه امضا کردند

سازمان‌کتابخانه‌ها،‌موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کمیته ملی موزه‌های ایران تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

به گزارش گنجینۀ رضوی، دو نهاد سازمان کتابخانه‌ها، ‌موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در راستای بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی، پژوهشی، مشاوره‌ای، فناوری و موضوعات مرتبط با حوزه‌های موزه‌ای،‌ کتابخانه‌ای و اسناد، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.
همکاری در برگزاری نشست‌های تخصصی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی؛ برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی ایکوم برای کارشناسان موزه‌های آستان قدس بر اساس استانداردهای بین‌المللی و همکاری در خصوص در اختیار قراردادن مواد و منابع فرهنگی و اسناد مطالعاتی نظیر نسخ خطی، اسناد، پایان‌نامه، منابع الکترونیکی، منابع دیداری‌شنیداری و مطبوعات مربوط به موضوع تفاهم به محققان و کارشناسانِ معرفی شده، برخی از مفاد این تفاهم‌نامه است.
رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران در این نشست،‌ موزه آستان قدس رضوی را علاوه بر ایفای نقش‌های منطقه‌ای، ملی و دینی، ایفاگر ‌نقش جهانی دانست که میراث بشری را حفظ و در معرض دیدگانِ بخش عظیمی از مردم قرار می‌دهد.
میرسیداحمد محیط طباطبایی با بیان اینکه کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد آستان قدس از ظرفیت عظیمی برخوردار است، اظهار داشت: ما در کمیته ملی موزه‌های ایران تلاش می‌کنیم تا سایرین نیز بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند. وی افزود: ما مانند یک انجمن هستیم که میان ظرفیت‌های مراکز، ارتباط ایجاد می‌کنیم تا میان آنها در دنیا هم‌افزایی شود. رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران به نقش موزه‌ها و کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در سطح کشور در حوزه‌های مرمت آثار، حفاظت، مدیریت و بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: آستان قدس می‌تواند به ارتقای کیفی دیگر مراکز در کشور کمک کند. وی ادامه داد:‌ آستان قدس رضوی علاوه بر شُعبات متعدد کتابخانه در سطح کشور، می‌تواند برای موزه‌های استان خراسان رضوی و فضایی که در آن تاثیرگذار است، نقش هدایت و مادری داشته باشد.
محیط طباطبایی، همچنین در حوزه گسترش خادمیاری و جذب منابع از طریق خادمیاری قول همکاری با این سازمان را داد.
وی ‌کتابخانه را یک موزه خواند و گفت:‌ کتابخانه ماحصل اندیشه انسانی است. وی با بیان اینکه در کتابخانه‌ها ما فقط نگهبان و انباردار نیستیم، تصریح کرد: ما مأمور به این هستیم که آنچه را داریم به دست صاحبان اصلی‌اش که پژوهشگران هستند برسانیم. محیط طباطبایی با تأکید بر اینکه ارزش موزه به موزه‌دار و ارزش کتابخانه به کتابدار آن است،‌ خاطرنشان کرد: این افراد هستند که باعث می‌شوند ارزش واقعی کاری که در آن مرکز نهفته است،‌ علنی و آشکار شود و به دیگران نیز معرفی شود.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها،‌موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری از نتایج این تفاهم‌نامه به بیان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: آیت‌الله خامنه‌ای در بیانی حرم مطهر رضوی را به موزه تعبیر کردند و فرمودند که حرم مطهر امام‌رضا(ع) موزه زنده دنیای اسلام است. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی اظهار داشت:‌اهل بیت(ع) به عِلمیت فخر می‌کردند و ما مأموریم تا این دانش را که در گنجینه عظیم کتابخانه آستان قدس حفاظت شده، به همگان منتقل کنیم.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید