۱۳۹۸-۱۲-۲۱

آستان قدس رضوی، نفایس نُسخ خطی نظامی گنجوی را در فضای مجازی رونمایی کرد

چهل‌وهشتمین سه‌شنبه فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برای دومین هفته پیاپی به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از رونمایی و معرفی «نسخه‎های خطی مصور خمسه نظامی»، موجود در گنجینه رضوی به صورت مجازی و از طریق پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس به آدرس museum.razavi.ir خبر داد.
مهدی قیصری‌نیک با بیان اینکه به دلیل شرایط موجود و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری مراسم به صورت حضوری وجود ندارد، اعلام کرد: هم‌زمان با روز بزرگداشت نظامی گنجوی، شاعر پرآوازه قرن ششم، مجموعه‌ای از نسخه‌های دست‌نویس نفیس و کهن «خمسه نظامی»که در مرکز نسخ خطی آستان قدس نگهداری می‌شود، با عنوان چهل‌وهشتمین سه‌شنبه فرهنگی، هم‌زمان در پایگاه کتابخانه دیجیتال آستان قدس و درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رونمایی و معرفی شد.
کارشناس نسخ خطی سازمان یادشده نیز در این خصوص اظهار داشت: تعداد 135 نسخه خطی از آثار نظامی گنجوی با عناوینِ خَمسه، کلیات، هفتْ پیکر، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین و مخزنُ الاسرار در مرکز نُسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس نگهداری می‌شود.
سیدرضا صداقت‌حسینی به برخی آثار رونمایی شده در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: نسخه خطی «خمسة نظامی» به شماره 16302 یکی از آثار مصوّر و نفیس گنجینه رضوی است که به خط نستعلیق 21 سطری چهار ستونه در قرن 9 هجری بر روی کاغذ نخودی کتابت شده است. این نسخه دارای 9 مجلس تصویر و 281 برگ در قطع وزیری کوچک است.
وی تصریح کرد: «خمسة نظامی» به شماره 53439، متعلق به سال 980قمری و دارای 21 مجلس تصویر از علی بیک نقاش که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‎العالی) در سال 1395 به آستان مقدس رضوی وقف شده است یکی دیگر از نفایس رونمایی شده است.
گفتنی است سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان غنی‌ترین مرکز کتابخانه‌ای، موزه‌ای و گنجینه اسناد در منطقه و جهان اسلام، بیش از 13 میلیون و 500 هزار برگ سند تاریخی، بیش از 2 میلیون نسخه نشریات ادواری، هزاران اثر موزه‎ای، 65 هزار کتاب چاپ سنگی و 106 هزار نسخه خطی را در خود جا داده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید