۱۳۹۹-۰۲-۰۳

کتابخانۀ وزیری یزد و 150نسخۀ خطی از آثار شیخ بهایی

افزون بر 150نسخۀ دست‌نویس از آثار شیخ بهایی در کتابخانۀ وزیری یزد نگهداری می‌شود که بسیاری از آن‌ها در زمان حیات این عالم بزرگ کتابت شده است.

به گزارش گنجینه رضوی، مسئول امور کتب خطی و چاپ‌سنگی کتابخانۀ وزیری یزد از وجود 150 نسخۀ دست‌نویس از آثار شیخ بهایی، دانشمند و عالم ذوالفنون سال‌های 953قمری تا 1030قمری، با موضوعات علمی مختلف در این کتابخانه خبر داد و گفت: قدیمی‌ترینِ این نُسخ، نسخۀ «وجیزه» است که در سال 1004 قمری و هم‌زمان با حیات شیخ بهایی به خط نَسخ 10سطری کتابت شده و جلد آن تیماج ضربی و با کاغذهای حنایی است.
منوچهر آرسته، «اثناعشريات الخمس صلواتيه» را یکی دیگر از نفایس این مجموعه خواند و گفت: این نسخه در سال 1012قمری به قلم نصرالله دماوندي و به خط نستعلیق 12سطری در 38 برگ کتابت شده است. وی افزود: «مفتاح الفلاح» از دیگر نفایس قدیمی این مجموعه است که در سال 1015 قمری به قلم محمد سامع بن محمد نصير یزدی به خط نسخ 12سطری کتابت شده است.
آرسته ادامه داد: یکی از نُسَخی که شیخ بهایی بر آن شرح نگاشته و ابن خاتون شاگرد وی، آن را به فارسی ترجمه و شرح کرده، کتابی است با عنوان «اربعین حدیث» معروف به «اربعین» که در سال 1019 قمری به قلم محمدحسين‌بن‌ايوب طالقاني به خط نسخ 17سطری کتابت شده است.
مسئول امور کتب خطی و چاپ‌سنگی کتابخانۀ وزیری یزد افزود: «زبده الاصول با تاریخ کتابت 1018 قمری، «مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین» با تاریخ کتابت 1060قمری، نسخۀ نفیس ترجمه «خلاصه الحساب» با تاریخ کتابت 1089قمری و نسخه‌هایی نفیس از «جامع عباسی»، «شیر و شکر»، «کشکول»، «ترجمه اربعین»، «الفوائد الصمديه»، «الکافيه في النحو»، «نان و حلوا»، «توضيح المقاصد» و «تحفه حاتمي» از دیگر نفایسی است که در این کتابخانه نگهداری می‌شود.
گفتنی است کتابخانه وزیری یزد، جنب مسجد جامع کبیر یزد، در سال 1348 به دست حجت‌الاسلام سیدعلی محمد وزیری وقف آستان قدس رضوی شده است. این کتابخانه در حال حاضر، بیش از 4هزار و 800 نسخۀ خطی و افزون بر 5هزار و 400 کتاب چاپ سنگی را در خود جا داده است و با بهره‌مندی از بخش‌های متنوع مانند مخزن‌های مجزای کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپی، تالار محققان و... زیر نظر معاونت امور کتابخانه‌های آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید