۱۳۹۹-۰۲-۲۱

تاریخ نگری و تاریخ نگاری جنگ ایران و عراق

مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ در تلاش برای پی‌ریزی پایه‌های تاریخ جنگ ایران و عراق، تحقیقات میدانی خود را از اوایل سال 1360 با حضور در مناطق عملیاتی، جلسات طرح‌ریزی عملیات‌ها، صحنه‌های نبرد و ... آغاز کرد.

این تحقیقات گسترده به تدریج سازمان یافته‌تر و کامل‌تر شد و از شیوه‌ها و دستورالعمل‌های دقیق برخوردار گردید. این تلاش تا زمان آتش‌بش( مرداد 1367) با حضور مستقیم و مستمر در صحنه‌های مختلف دفاع مقدس ادامه یافت و اگر چه با توقف جنگ حضور مستقیم محققان مرکز مطالعات در صحنه‌های نبرد پایان یافت، اما کار تکمیل منابع با جمع‌آوری اسناد باقی مانده از مراکز و سازمان‌های مختلف سیاسی و نظامی و همچنین مصاحبه‌های تکمیلی و ... تداوم یافت و اکنون نیز ادامه دارد.
حاصل این تحقیقات، بانک اطلاعاتی کم‌نظیری است که مبنای اصلی آثار این مرکز و بسیاری از آثاری است که درباره‌ی جنگ هشت ساله ایران و عراق منتشر شده است.فصلنامه نگین یکی از آثاری است که با پشتوانه و بهره‌گیری از بانک اطلاعات اسناد دفاع مقدس، از سال 1381 تا کنون و در 25 شماره منتشر شده است. مرکز مطالعات با هدف بهره‌‍مندی علاقه‌مندان و محققان از مطالب برگزیده این مجموعه در صدد برآمده است مقالات و گفت و گوهای پر اهمیت، هم سنخ و دارای موضوع واحد را در یک سلسله کتب منتشر نماید. کتاب حاضر نخستین جلد از این مجموعه است که حاصل تنظیم و ویرایش مطالبی است که درباره‌ی تاریخ نگری و تاریخ نگاری در دفاع مقدس، در شماره‌های 13، 18، 22 و 23 فصلنامه نگین منتشر شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید