۱۳۹۹-۰۲-۲۳

جنگ شهرها و دفاع موشکی

بی‌شک یکی از تلخ‌ترین فصل‌های تاریخ جنگ عراق علیه ایران در طول هشت سال دفاع مقدس، فصل تهاجم وحشیانه‌ی عراق به شهرها و مراکز جمعیتی ایران بود که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است. 

کتاب حاضر اولین کتاب در موضوع جنگ شهرها در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. در این کتاب، جنگ شهرها و عملیات‌های مقابله به مثل رزمندگان موشکی با نگاه به رخدادها و پیامدهای اجتماعی، سیاسی و نظامی جنگ از تاریخ بهمن ماه 1363 تا 31 فروردین 1367 در سه بخش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
در بخش اول، با عنوان" جنگ شهرها و کلیات آن" تعریف مفاهیم و اصطلاحات جنگ شهرها و اهداف و مقاصد زمینه‌های آغاز جنگ شهرها مورد بررسی قرار گرفته است و در ادامه‌ی آن مسایل روانی و اجتماعی جنگ شهرها توضیح داده شده است.
در بخش دوم، تحت عنوان" جنگ شهرها از شکل‌گیری تا اوج" چهار مقطع از جنگ شهرها بررسی شده و دلایل شروع و چگونگی پایان هر مقطع مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در پایان، تعداد پرتاب‌های انجام یافته در آن مقطع به تفکیک در جدولی نشان داده شده است.
در بخش سوم و پایانی کتاب که با عنوان" جنگ شهرها و روند پایان جنگ" می‌باشد، ضمن توضیح مقاطع پنجم و ششم جنگ شهرها، به طور اجمالی به ارتباط جنگ شهرها با قطعنامه‌ی 598 و روند پایان جنگ پرداخته شده است. در این بخش به وضعیت سیاسی و نظامی حاکم بر دو کشور ایران و عراق، دلایل پذیرش قطعنامه‌ی 598 از سوی ایران و همچنین شرایط جبهه‌های جنگ بعد از پذیرش قطعنامه و در نهایت، پایان جنگ و تاثیر دفاع موشکی بر آن، مورد بررسی قرار گرفته است.

برچسب ها:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید